Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p
p (fiksausta)
Rivi 24: Rivi 24:
==Pelisuunnittelu==
==Pelisuunnittelu==
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää.
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää.
Pelimoottorit tarjoavat valtavat edut pelikehittäjille. Tärkein niiden tarjoama toiminto on tietokonepelissä käytettävien ydintoiminto kirjasto. Nämä kirjastot sisältävät reaaliaikaisen 2D- tai 3D-renderointimoottorin grafiikalle, fysiikkamoottorin törmäystunnistuksella, hahmoanimaatiojärjestelmän, kohtauskaaviot, äänen, tekoälyn, ketjutuksen, verkon, syötteen, lokalisoinnin tuen, virheenkorjaustyökalut, integroinnin eri kielten kanssa ja suorituskyvyn seuranta- ja optimointityökalut.
Pelimoottoreilla on ratkaiseva rooli tietokonepelien nopeassa luomisessa ja kehittämisessä. Koska ne tarjoavat kokoelman visuaalisia kehittämistyökaluja ja ne esitellään usein integroidussa kehitysympäristössä ja näin ne nopeuttavat huomattavasti pelien kehitystä. Pelimoottoreita kutsutaan ''pelien väliohjelmiksi'', koska ne tarjoavat joustavan ja uudelleenkäytettävän ohjelmistoalustan.
Pelimoottoreita ei välttämättä kuitenkaan käytetä pelien luomiseen. Vaan niitä käytetään monissa erilaisissa projekteissa, kuten koulutusohjelmistoissa, interaktiivisessa taiteessa ja tieteellisessä visualisoinnissa.
Saadaksemme käsityksen käytettävissä olevien ohjelmistojen laadusta olemme koonneet luetteloa Linux-pelimoottoreista.


==Ohjelmointikielen valinta==
==Ohjelmointikielen valinta==
10 148

muokkausta

Navigointivalikko