Python

Linux.fista
Versio hetkellä 2. heinäkuuta 2024 kello 10.51 – tehnyt 85.76.21.139 (keskustelu) (Lisätty kirjastoja listaan ja lisätty linkkejä. Sekä muita pieniä parannuksia.)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
Python

Paradigma oliopohjainen
Tyypitys vahva, staattinen
Evaluointitapa innokas
Suoritusmalli tulkattava
Muistinhallinta automaattinen
Kehittäjä(t) Guido van Rossum
Ensijulkaisu 1990
Vakaa versio 3.10.4  / 24. maaliskuuta 2022
Kehitysversio 3.11.0a6  / 7. maaliskuuta 2022
Tyyppi ohjelmointikieli, kehitystyökalut
Lisenssi GPL [1]
Kotisivu python.org
Lähdekoodi github.com/python

Python on korkean tason ohjelmointikieli, joka on kehitetty olio-ohjelmoinnin periaatteita toteuttavaksi. Se on erityisen helppo oppia, mutta taipuu myös suurempiin projekteihin. Siihen on saatavissa ulkoisia moduuleita ja kirjastoja. Python on tulkattava. Nvidian grafiikkapiirien CUDA-ohjelmonti on mahdollista tehdä Pythonilla, joten laskenta voidaan antaa grafiikkapiirien suoritettavaksi.

Moduulit[muokkaa]

  • python-pip - Moduulien asennusohjelma
  • Math - Matemaattiset laskutoimitukset
  • Random - Arvontaluvut ja satunnaisluvut
  • Tkinter - Graafiset käyttöliittymät käyttäen helppoa Tcl:n Tk-teknologiaa
  • Os - Käyttöjärjestelmän palvelut
  • Picle - Rakenteisen tiedon tallentaminen ja lukeminen
  • Time -Ajanotto, kellonaika, kalenteri
  • Sys - Järjestelmän palvelut
  • Zipfile - zip-paketit

Lisäkirjastot[muokkaa]

  • wxPython - Graafiset käyttöliittymät
  • pyGame - Peliohjelmointimoduuli
  • pygame_sdl2 - Peliohjelmointimoduuli SDL2-ohjelmoitirajapinnalla.
  • pylint - lint tyylinen koodintarkistusohjelma Pythonille
  • numpy - kirjasto numeerista laskentaa varten
  • scipy - kirjasto tieteellistä ohjelmointia varten
  • matplotlib - kirjasto graafien tekemistä varten
  • pytorch ja tensorflow - kirjastoja tekoälyä ja koneoppimista varten

Käyttö[muokkaa]

Pythonia voi opetella kirjoittamalla koodia suoraan Python-tulkkiin (kunhan se on asennettu paketinhallinnasta):

$ python
>>> print("linux.fi")
linux.fi

Yleensä ohjelmat kannattaa kuitenkin tallentaa tiedostoon, jonka tiedostopääte on yleensä .py:

#!/usr/bin/env python
# ohjelma.py
for i in range(3):
    print(i)

Jonka jälkeen ohjelma ajettaisiin komennolla

$ python ohjelma.py

Jolloin konsoliin tulostuisi

0
1
2

Pythonilla kirjoitetun ohjelman voi ajaa myös suoraan komennolla ./ohjelma.py, jos tiedoston ensimmäisellä rivillä kerrotaan, että se on tulkattava Python-tulkilla:

#!/usr/bin/env python

Tällöin tiedostolla on oltava suoritusoikeudet.

Graafisia Python käyttöliittymiä[muokkaa]

  • PyCrust on Python Shell-käyttöliittymä.
  • PyShell on Python Shell-käyttöliittymä.
  • PyPE on koodimuokkain.
  • Spe [2] on Python koodimuokkain.

Suurin osa tekstieditoreista sisältää tuen Pythonille.

Katso myös[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Ohjelmointikielet
 Käännettävät  Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal
 Tulkattavat  Python | Perl | PHP | Ruby
 -skriptikielet  Lua | Bash
 GPGPU  OpenCL
 muut  GLSL