Muokataan sivua GLSL

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{Ohjelmointikieli
{{ Ohjelma
| nimi           = GLSL
| nimi=GLSL
| paradigma      =  
| kuva=
| tyypitys        = vahva
| kuvateksti=  
| suoritusmalli  = käännettävä
| lisenssi=useita lisenssejä
| muistinhallinta =
| käyttöliittymä=[[OpenGL]]
| vakaaversio    =
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ www.opengl.org/documentation/glsl/]
| vakaapvm        =
| kehitysversio  =
| kehityspvm      =
| evaluointitapa  =  
| kotisivu       = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/]
| lähdekoodi      =
}}
}}
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  


==Katso myös==
* [[Material Maker]]
* [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy]


{{OpenGL}}
{{OpenGL}}
{{Ohjelmointikielet}}
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”https://www.linux.fi/wiki/GLSL