Muokataan sivua Godot Engine

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
{{Ohjelma
{{Ohjelma
| nimi           = Godot Engine
| nimi=Godot Engine
| logo          = [[Tiedosto:Godot Engine-logo.png|100px]]
| kuva=[[Kuva:Godot Engine-logo.png|100px]]
| kuva          = [[Tiedosto:Godot343.png|250px]]
| kuvateksti=
| kuvateksti     = Kuvakaappaus Godot 3.4.3 versiosta.
| käyttöliittymä=
| tekijä        = Juan Linietsky, Ariel Manzur
| lisenssi=[[MIT-lisenssi]]
| kehittäjä      = Godot-yhteisö
| kotisivu=[https://godotengine.org godotengine.org]
| moottori      =
| ensijulkaisu  = 1.0 / 17. joulukuuta 2014
| vakaaversio    = 3.4.3
| vakaapvm      = 25. helmikuuta 2022
| kehitysversio  = 4.0 alpha 2
| kehityspvm    = 9. helmikuuta 2022
| ohjelmoitu    = [[C]], [[C++]]
| käyttöliittymä =
| lisenssi       = [[MIT-lisenssi]]
| kotisivu       = [https://godotengine.org godotengine.org]
| lähdekoodi    = [https://github.com/godotengine/ github.com/godotengine]
}}
}}


'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. Godot tarjoaa valtavan määrän yleisiä työkaluja, joten voit keskittyä pelisi tekemiseen ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen.
'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen skripti kielen avulla. Se tarjoaa valtavan joukon yhteisiä välineitä, joten voit vain keskittyä tekemään pelin ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle.
 
Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.
 
Godot on täysin ilmainen ja avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alainen. Ei sitoumuksia, ei rojalteja, ei mitään. Pelisi on sinun, viimeistä riviä myöten.  


==Asennus==
==Asennus==
Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [https://store.steampowered.com/app/404790 Steam]istä.
Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [[Steam]]istä.  
 
===Laajennukset===
Godotiin on saatavilla myös paljon liitännäisiä, jotka lisäävät ohjelmaan ominaisuuksia. Alla on lueteltu joitakin niitä.
* [https://goostengine.github.io/ Goost]
* [https://github.com/Zylann/godot_heightmap_plugin?tab=readme-ov-file HeightMap terrain plugin for Godot Engine]


==Aiheesta muualla==
==Aheesta muualla==
* [https://docs.godotengine.org/fi/stable/index.html Godot Enginen suomenkielinen dokumentaatio] ja manuaali
* [https://github.com/godotengine/ Godot Engine GitHubissa].
* [https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/170114/Miettinen_Teemu_2D-pelin%20kehitt%c3%a4minen%20Godot%20Enginell%c3%a4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä]
* [https://store.steampowered.com/app/404790 Godot Engine Steamistä].
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PLS9MbmO_ssyDk79j9ewONxV88fD5e_o5d Godot 3 Tutorial Series] YouTubessa.


{{Malline:Pelinteko}}
{{Malline:Pelinteko}}
[[Luokka:Pelimoottorit]]
[[Luokka:Pelimoottorit]]
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet:

Tämä sivu kuuluu seuraavaan piilotettuun luokkaan: