Muokataan sivua Musiikinteko:Aloittelijan tutoriaali

Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi yhdistetään käyttäjänimeesi ja saat paremman käyttökokemuksen.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen julkaise alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
Tällä sivulla kerrotaan lyhyesti, miten Linux-ympäristössä onnistuvat erilaiset musiikkiprojektit.
Tällä sivulla kerrotaan lyhyesti, miten Linux-ympäristössä onnistuvat erilaiset musiikkiprojektit.
== Elektroninen musiikki ==
== Elektroninen musiikki ==
Elektronisen musiikin tekemiseen paras keino useimmille lienevät kaupalliset suljetun lähdekoodin ohjelmistot. Myös avoimen lähdekoodin ohjelmia kannattaa testata, ja varsinkin harrastekäyttöön ne riittävät oikein hyvin.
=== Suljetun lähdekoodin ohjelmistot ===
[[Kaupalliset musiikinteko-ohjelmistot|Kaupallisista ohjelmistoista]] [[Bitwig Studio]], [[Renoise]] [[EnergyXT]] ja [[Tracktion]] kykenevät sekvensointiin. Bitwig Studio on näistä kattavin, ja muistuttaa käyttöliittymältään Ableton Liveä. Renoise on laaja-alainen musiikinteko-ohjelma, jonka käyttöliittymä ottaa mallia vanhoista trackereista. Tracktion on kehittynyt viime vuosina paljon, ja versio 5 on ladattavissa ilmaiseksi ohjelman kotisivuilta. [[Reaper]]istä on saatavilla kokeellinen Linux versio.
=== Windows-ohjelmistot ===
Jotkut Windows-ohjelmistot, kuten FL Studio 12 tai Reaper toimivat [[Wine|Winen]] kautta erittäin hyvin ja vakaasti. Myös monet [[Windows_VST|Windows-VST-plugineista]] toimivat Winen päällä hyvin.
=== Avoimen lähdekoodin ohjelmistot ===


==== LMMS ====
==== LMMS ====
Rivi 20: Rivi 10:


==== Modulaarinen tapa ====
==== Modulaarinen tapa ====
Modulaarisesti sama asia onnistuu esimerkiksi ohjelmayhdistelmällä [[Seq24]], [[Yoshimi]], [[Hydrogen]] ja [[Ardour]].
Modulaarisesti sama asia onnistuu esimerkiksi ohjelmayhdistelmällä Seq24, Yoshimi, Hydrogen ja Ardour.


Seq24 toimii midisekvensserinä, jossa luodaan melodiat. Seq24:stä midisignaalin voi reitittää Jackin avulla standalone-syntetisaattoreihin, kuten [[Yoshimi|Yoshimiin]] tai [[AmSynth|AmSynthiin]]. Rummut voi tehdä [[Hydrogen|Hydrogenilla]] ja kokonaisuuden voi sen jälkeen miksata Ardourilla. Tässä esimerkissä sessionhallintaohjelmana toimii [[Ladish]], jonka avulla Hydrogenin, Seq24:n Yoshimin ja Ardourin asetukset saa tallennettua samaan aikaan.
Seq24 toimii midisekvensserinä, jossa luodaan melodiat. Seq24:stä midisignaalin voi reitittää Jackin avulla standalone-syntetisaattoreihin, kuten [[Yoshimi|Yoshimiin]] tai [[AmSynth|AmSynthiin]]. Rummut voi tehdä [[Hydrogen|Hydrogenilla]] ja kokonaisuuden voi sen jälkeen miksata Ardourilla. Tässä esimerkissä sessionhallintaohjelmana toimii [[Ladish]], jonka avulla Hydrogenin, Seq24:n Yoshimin ja Ardourin asetukset saa tallennettua samaan aikaan.


Myös esimerkiksi Qtractorissa on sessionhallintatuki, joten sitä voi käyttää Seq24:n tai Ardourin sijasta.
Myös esimerkiksi Qtractorissa on sessionhallintatuki, joten sitä voi käyttää Seq24:n tai Ardourin sijasta.
==== Kaupalliset ohjelmistot ====
[[Digitaalinen äänitystyöasema#Kaupallisia ohjelmistoja|Kaupallisista ohjelmistoista]] [[EnergyXT]], [[Renoise]] ja [[Tracktion]] kykenevät sekvensointiin.




Rivi 30: Rivi 23:


== Kitaraäänitys ==
== Kitaraäänitys ==
Kitaran ja akustisten soittimien äänitykseen on yksi ohjelma ylitse muiden: [[Ardour]]. Sillä voit helposti äänittää niin monta raitaa kuin on tarvis, efektoida ja miksata monipuolisesti. Editoiminen sujuu vaivattomasti, ja myös kevyt masteroiminen onnistuu. Akustisten soittimien äänitykseen suositellaan käytettäväksi kannettavaa tietokonetta. Akun käyttö vähentää sähköverkosta aiheutuvaa häiriötä mm. suhinaa ja rahinaa. Yleensä akustisen kitaran äänittämisessä suositaan pienikalvoisia kondensaattorimikrofoneja. Mikrofoneina voidaan käyttää esimerkiksi Røde NT5, Shure PGA81, Audio-Technica AT 2031:stä jos äänet ovat tarkoitus noutaa miksauspöydästä esimerkiksi [[Firewire]]n tai pelkän äänen sisääntulojen avulla. Myös USB-äänikorttia voi toki halutessaan käyttää.
Kitaran ja akustisten soittimien äänitykseen on yksi ohjelma ylitse muiden: [[Ardour]]. Sillä voit helposti äänittää niin monta raitaa kuin on tarvis, efektoida ja miksata monipuolisesti. Editoiminen sujuu vaivattomasti, ja myös kevyt masteroiminen onnistuu.


'''Muita soveltuvia ohjelmia:''' [[Qtractor]] ja [[NonDAW]] kykenevät samaan. Kaupallisista ainakin [[EnergyXT]].
'''Muita soveltuvia ohjelmia::''' [[Qtractor]] ja [[NonDAW]] kykenevät samaan. Kaupallisista ainakin [[EnergyXT]].


== Sävellys ja nuotinnus ==
== Sävellys ja nuotinnus ==
Säveltämiseen ja nuotintamiseen on joitain eri vaihtoehtoja. Perinteisen nuotinkirjoituksen harrastus kannattaa aloittaa [[MuseScore|MuseScorella]]. Jos se ei syystä tai toisesta tunnu omalta, muita vaihtoehtoja ovat yksinkertaisemmat nuotinnusohjelmat ja tabulatuurimuokkaimet. Niitä esitellään artikkelissa [[Musiikin sävellys- ja nuotinkirjoitusohjelmat Linuxissa]].
Säveltämiseen ja nuotintamiseen on joitain eri vaihtoehtoja. Perinteisen nuotinkirjoituksen harrastus kannattaa aloittaa [[MuseScore|MuseScorella]]. Jos se ei syystä tai toisesta tunnu omalta, muita vaihtoehtoja ovat yksinkertaisemmat nuotinnusohjelmat ja tabulatuurimuokkaimet. Niitä esitellään artikkelissa [[Musiikin sävellys- ja nuotinkirjoitusohjelmat Linuxissa]].


Myös epätavallisempia sävellysmetodeja voi tietenkin käyttää, ja silloin vain taivas on rajana. [[AVSynthesis]] on jännittävä työkalu, jolla voi paitsi säveltää musiikkia, myös tehdä videota. Lisäksi Linuxissa toimivat erilaiset ääniohjelmointikielet, kuten [[Pure Data]], [[SuperCollider]] ja [[CSound]]. Katso linkkejä artikkelista [[Digitaalinen äänitystyöasema#Audio-ohjelmointikieliä]].
Myös epätavallisempia sävellysmetodeja voi tietenkin käyttää, ja silloin vain taivas on rajana. [[AVSynthesis]] on jännittävä työkalu, jolla voi paitsi säveltää musiikkia, myös tehdä videota. Lisäksi Linuxissa toimivat erilaiset ääniohjelmointikielet, kuten [[PureData]], [[SuperCollider]] ja [[CSound]]. Katso linkkejä artikkelista [[Digitaalinen äänitystyöasema]].


== Ambient ==
== Ambient ==
Wikin materiaali on kaikkien vapaasti käytettävissä Creative Commons 3.0 - nimi mainittava -lisenssin alaisuudessa. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetyt mallineet: