Tremulous

Linux.fista
Versio hetkellä 9. helmikuuta 2009 kello 21.51 – tehnyt YesPoX (keskustelu | muokkaukset) (Laitteistovaatimuksia ja pientä säätöä)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Tremulous

Ihmiset puolustamassa tukikohtaansa.
Käyttöliittymä OpenGL
Lisenssi GPL
Kotisivu tremulous.net

Tremulous on FPS-räiskintäpeli, jossa on vastakkain kaksi ryhmää: ihmiset ja alienit. Pelissä on myös tosiaikastrategiapelin ominaisuuksia, sillä molemmat ryhmät voivat rakentaa erilaisia rakennelmia tukikohdan puolustukseksi ja oman toiminnan edistämiseksi. Tällä hetkellä Tremulousta voi pelata vain moninpelinä.

Ominaisuudet

  • Joustavat tehostejärjestelmä - 99% erikoistehosteista on muokattavissa skriptien avulla
  • 16 pelissä rakennettavissa olevaa rakennetta
  • Alieneilla useita yksilöllisiä ominaisuuksia omaavia hahmoluokkia
  • Ihmisillä räätälöitävät aseet ja varusteet
  • Mahdollisuus väijyä seinillä ja pimeissä nurkissa odottaen pahaa aavistamattomia ihmisiä
  • Realistinen fysiikanmallinnus
  • Joustava karttajärjestelmä
  • Laajat asevarastot - mahdollisuus päättää vaikka kesken pelin, millä varusteilla pelaa

Asentaminen

Tremulous löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä tremulous. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen..

Pelin vaatimukset

Peli toimii seuraavissa käyttöjärjestelmissä:

Vähimmäisvaatimukset

  • Prosessori: 700 MHz
  • Keskusmuistia: 256 MB
  • Näytönohjain: Intel GMA tai 32 MB nVIDIA GeForce2 tai ATi Radeon 7000
  • Äänet: Stereo äänikortti
  • Kiintolevytilaa 125 MB
  • Internet yhteys 56 kbit/s

Pelin kulku

Alussa ihmiset ja alienit ovat jakautuneet eri puolille karttaa omiin tukikohtiinsa. Tarkoituksena on hyökätä vastapuolen tukikohtaan ja estää uusien vihollisten syntyminen tuhoamalla keskeiset tukikohdan rakenteet ja rakentajat.

Rakentaminen

Pelissä on mahdollista laajentaa tukikohtaa ja lisätä puolustusrakenteita.

Rodut ja niiden erikoispiirteet

Alienit

Alienien kehitys tapahtuu kotelovaiheen kautta, jonka jälkeen syntyy uusi ja entistä voimakkaampi laji. Pelaaja voi valita lajit useasta eri vaihtoehdosta. Kehittyminen vaatii kuitenkin ruokaa, jota saa ihmisiä pureksimalla.

Valittavissa olevat lajit

Hinta Taso Laji Kestävyys Kyvyt
0 1 Granger ? rakentaa ja purkaa rakennuksia
0 2 Advanced Granger ? rakentaa, viiltää, sylkee, aktivoi kehityksen, purkaa omia ja vihollisen rakennelmia, sekä kävelee seinillä
0 1 Dretch ? puree ja juoksee pitkin seiniä
1 1 Basilisk ? viiltää, tarttuu ja juoksee seinillä
2 2 Advanced Basilisk ? viiltää, suihkuttaa kaasua, tarttuu ja kävee seinillä
2 1 Marauder ? puree, voi roikkua tai hypätä seinästä
3 2 Advanced Marauder ? puree, lähettää kimpoavan sähköimpulssin, voi roikkua tai hypätä seinästä
3 1 Dragoon ? puree, syöksähtää vihollisen kimppuun
4 3 Advanced Dragoon ? puree, syöksähtää vihollisen kimppuun , sylkee piikikästä seittiä
5 3 Tyrant ? viiltää, rynnii, parantava energiakehä

Rakennukset on rakennettava keskusälyn (Overmind) tai munan läheisyyteen. Kaikki rakennukset luovat ympärilleen ihmisten toimia hidastavan ilmapiirin sekä roiskuttavat happoa ympärilleen tuhoutuessaan.

Tietoisuus Taso Rakenne Tarkoitus
0 1 Overmind yhteinen tietoisuus, johon muut alienit ja rakennukset tukeutuvat
10 1 Egg levittää keskusälyn tietoisuutta ja synnyttää uusia alieneita
8 1 Acid Tube puolustusrakennelma, joka sylkee happoa
10 1 Barricade tukkii kulkuväyliä ja hidastaa ihmisten liikkumista
8 2 Trapper sylkee liimaa, joka pysäyttää ihmiset sekä estää kääntymästä, ellei käytä taistelupukua
12 2 Booster nopeuttaa lähellä olevien alieneiden parantumista, sekä lisää myrkyn niiden hyökkäykseen
0 3 Hovel kovakuorinen suoja, jonne Grangersit voivat mennä piiloon
12 3 Hive puolustusrakennelma joka vapauttaa pieniä hyönteisiä, jotka hyökkäävät ihmisten kimppuun

Ihmiset

Ihmisten kehitys pelin edetessä tapahtuu varusteita ja aseita hankkimalla.

Katso myös

  • Nexuiz - DarkPlaces-pelimoottoria käyttävä tumma fps-räiskintä
  • OpenArena -Quake3-moottorin päälle rakennettu kevyt mutta kehittynyt fps-räiskintä
  • Quake - Alkuperäinen räiskintäpeli, joka on uudelleen julkaistu avoimena lähdekoodina
  • Doom - Pitkän historian omaava nostalginen fps-räiskintä
  • Sauerbraten - Cube 2:n päälle rakennettu yksin- ja moninpelin sisältävä fps-räiskintä

Aiheesta muualla