Ero sivun ”GLM” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
([[]]) |
p (<syntaxhighlight>) |
||
(4 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa|en:GLM}} | {{Perustietoa|en:GLM}} | ||
{{ | {{Kirjasto | ||
| nimi=GLM | | nimi = GLM | ||
| kuva= | | kuva = | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti = | ||
| | | tekijä = | ||
| lisenssi= | | kehittäjä = | ||
| kotisivu=[ | | ensijulkaisu = | ||
| vakaaversio = | |||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = [[C++]] | |||
| kirjasto = Matematiikkakirjasto | |||
| lisenssi = [[MIT]] | |||
| kotisivu = [https://github.com/g-truc/glm github.com/g-truc/glm] | |||
| lähdekoodi = | |||
}} | }} | ||
'''GLM''' (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) [[C++]]-matematiikkakirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language ([[GLSL]]-ohjelmointia. | |||
Käyttöesimerkki: | |||
<syntaxhighlight lang="C++"> | |||
< | |||
#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3 | #include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3 | ||
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4 | #include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4 | ||
Rivi 27: | Rivi 35: | ||
return Projection * View * Model; | return Projection * View * Model; | ||
} | } | ||
</ | </syntaxhighlight> | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Rivi 34: | Rivi 42: | ||
{{OpenGL}} | {{OpenGL}} | ||
[[Luokka: OpenGL]] | [[Luokka: OpenGL]] | ||
Nykyinen versio 18. helmikuuta 2022 kello 09.42
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLM | |
---|---|
Ohjelmoitu | C++ |
Kirjasto | Matematiikkakirjasto |
Lisenssi | MIT |
Kotisivu | github.com/g-truc/glm |
GLM (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) C++-matematiikkakirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language (GLSL-ohjelmointia.
Käyttöesimerkki:
#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4
#include <glm/mat4x4.hpp> // glm::mat4
#include <glm/gtc/matrix_transform.hpp> // glm::translate, glm::rotate, glm::scale, glm::perspective
glm::mat4 camera(float Translate, glm::vec2 const & Rotate)
{
glm::mat4 Projection = glm::perspective(glm::radians(45.0f), 4.0f / 3.0f, 0.1f, 100.f);
glm::mat4 View = glm::translate(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.0f, 0.0f, -Translate));
View = glm::rotate(View, Rotate.y, glm::vec3(-1.0f, 0.0f, 0.0f));
View = glm::rotate(View, Rotate.x, glm::vec3(0.0f, 1.0f, 0.0f));
glm::mat4 Model = glm::scale(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.5f));
return Projection * View * Model;
}
Asennus[muokkaa]
GLM löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä libglm-dev. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
OpenGL-kirjastoja |
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU |
OpenGL varjostinohjelmakielet |
GLSL |
Muita kirjastoja |
Assimp | SDL | Vulkan |