Ero sivun ”GLM” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
([[]]) |
p (Malline:Kirjasto) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa|en:GLM}} | {{Perustietoa|en:GLM}} | ||
{{ | {{Kirjasto | ||
| nimi=GLM | | nimi = GLM | ||
| kuva= | | kuva = | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti = | ||
| | | tekijä = | ||
| lisenssi= | | kehittäjä = | ||
| kotisivu=[http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html] | | ensijulkaisu = | ||
| vakaaversio = | |||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = [[C++]] | |||
| lisenssi = | |||
| kotisivu = [http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html] | |||
| lähdekoodi = | |||
}} | }} | ||
'''GLM''' (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) [[C++]] matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language [[GLSL]]-ohjelmointia. | '''GLM''' (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) [[C++]] matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language [[GLSL]]-ohjelmointia. | ||
Rivi 34: | Rivi 41: | ||
{{OpenGL}} | {{OpenGL}} | ||
[[Luokka: OpenGL]] | [[Luokka: OpenGL]] | ||
Versio 26. joulukuuta 2020 kello 03.43
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLM | |
---|---|
Ohjelmoitu | C++ |
Kotisivu | http://glm.g-truc.net/0.9.7/index.html |
GLM (OpenGL Mathematics) on vain otsikot sisältävä (header only) C++ matematiikka kirjasto. Se on tarkoitettu helpottamaan OpenGL Shading Language GLSL-ohjelmointia.
Käyttö esimerkki:
#include <glm/vec3.hpp> // glm::vec3
#include <glm/vec4.hpp> // glm::vec4
#include <glm/mat4x4.hpp> // glm::mat4
#include <glm/gtc/matrix_transform.hpp> // glm::translate, glm::rotate, glm::scale, glm::perspective
glm::mat4 camera(float Translate, glm::vec2 const & Rotate)
{
glm::mat4 Projection = glm::perspective(glm::radians(45.0f), 4.0f / 3.0f, 0.1f, 100.f);
glm::mat4 View = glm::translate(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.0f, 0.0f, -Translate));
View = glm::rotate(View, Rotate.y, glm::vec3(-1.0f, 0.0f, 0.0f));
View = glm::rotate(View, Rotate.x, glm::vec3(0.0f, 1.0f, 0.0f));
glm::mat4 Model = glm::scale(glm::mat4(1.0f), glm::vec3(0.5f));
return Projection * View * Model;
}
Asennus
GLM löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä libglm-dev. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
OpenGL-kirjastoja |
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU |
OpenGL varjostinohjelmakielet |
GLSL |
Muita kirjastoja |
Assimp | SDL | Vulkan |