Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
p (Oikea malline)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{Perustietoa|en:GLSL}}
{{ Ohjelma
{{Ohjelmointikieli
| nimi=GLSL
| nimi           = GLSL
| kuva=
| paradigma      =  
| kuvateksti=  
| tyypitys        = vahva
| lisenssi=useita lisenssejä
| suoritusmalli  = käännettävä
| käyttöliittymä=[[OpenGL]]
| muistinhallinta =
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ www.opengl.org/documentation/glsl/]
| vakaaversio    =
| vakaapvm        =
| kehitysversio  =
| kehityspvm      =
| evaluointitapa  =  
| kotisivu       = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/]
| lähdekoodi      =
}}
}}
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.  
Rivi 16: Rivi 22:
{{OpenGL}}
{{OpenGL}}
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: OpenGL]]
[[Luokka: Kirjastot]]

Versio 26. joulukuuta 2020 kello 04.04

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLSL
Tyypitys vahva
Suoritusmalli käännettävä
Kotisivu opengl.org/documentation/glsl/

GLSL (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa C-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät OpenGL-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.

Katso myös

v  k  m
OpenGL-kirjastoja
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU
OpenGL varjostinohjelmakielet
GLSL
Muita kirjastoja
Assimp | SDL | Vulkan