Ero sivun ”Assimp” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Malline:Kirjasto ja fiksausta |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
| Rivi 11: | Rivi 11: | ||
| kehityspvm = | | kehityspvm = | ||
| ohjelmoitu = [[C++]] | | ohjelmoitu = [[C++]] | ||
| kirjasto = mallinnuskirjasto | |||
| lisenssi = [[BSD-lisenssi]] | | lisenssi = [[BSD-lisenssi]] | ||
| kotisivu = [http://www.assimp.org/ www.assimp.org] | | kotisivu = [http://www.assimp.org/ www.assimp.org] | ||
Nykyinen versio 26. joulukuuta 2020 kello 04.38
| Assimp | |
|---|---|
| Tekijä(t) | Alexander Gessler, Thomas Schulze, Kim Kulling |
| Vakaa versio | 5.0.1 / 12. tammikuuta 2020 |
| Ohjelmoitu | C++ |
| Kirjasto | mallinnuskirjasto |
| Lisenssi | BSD-lisenssi |
| Kotisivu | www.assimp.org |
| Lähdekoodi | github.com/assimp/ |
Assimp eli Open Asset Import Library on useaa alustaa tukeva 3D-tuonti mallinnuskirjasto (import model library), jonka tavoitteena on luoda yhteinen ohjelmointirajapinta (eli API) eri 3D-mallinnus tiedostomuodoille. Kirjasto on ohjelmoitu C++ kielellä ja se tarjoaa rajapinnat C:lle, sekä C++-kielille. Kirjaston tehtävänä on ladata yli 40 3D-tiedostomuotoa yhtenäiseksi ja puhtaaksi tietorakenteeksi. Assimp tukee mm. COLLADA (.dae), 3DS, DirectX X, Wavefront OBJ ja Blender (.blend) tiedostomuotoja.
Kirjasto tukee seuraavia ohjelmointikieliä: C, C++, Python, D, BlitzMax, Java (tulossa...) ja .NET (tulossa...)
| OpenGL-kirjastoja |
| OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU |
| OpenGL varjostinohjelmakielet |
| GLSL |
| Muita kirjastoja |
| Assimp | SDL | Vulkan |