Ero sivun ”GLSL” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(7 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa|en:GLSL}} | {{Perustietoa|en:GLSL}} | ||
{{ | {{Ohjelmointikieli | ||
| nimi=GLSL | | nimi = GLSL | ||
| | | paradigma = | ||
| | | tyypitys = vahva | ||
| | | suoritusmalli = käännettävä | ||
| | | muistinhallinta = | ||
| kotisivu=[https://www.opengl.org/documentation/glsl/ | | vakaaversio = | ||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| evaluointitapa = | |||
| kotisivu = [https://www.opengl.org/documentation/glsl/ opengl.org/documentation/glsl/] | |||
| lähdekoodi = | |||
}} | }} | ||
'''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa. | '''GLSL''' (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa [[C]]-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät [[OpenGL]]-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa. | ||
==Katso myös== | |||
* [[Material Maker]] | |||
* [https://www.shadertoy.com/ Shadertoy] | |||
{{OpenGL}} | |||
{{Ohjelmointikielet}} | |||
[[Luokka: OpenGL]] | [[Luokka: OpenGL]] | ||
Nykyinen versio 18. maaliskuuta 2022 kello 13.46
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
GLSL | |
---|---|
Tyypitys | vahva |
Suoritusmalli | käännettävä |
Kotisivu | opengl.org/documentation/glsl/ |
GLSL (OpenGL Shader Language) on varjostinohjelmakieli, jonka syntaksi muistuttaa C-ohjelmointikieltä. Varjostimet kääntyvät OpenGL-ajurilla silloin kun ne otetaan ohjelmassa käyttöön. Varjostimet ovat näytönohjaimessa ajettavia erinäisiä ohjelmia, jotka mahdollistavat grafiikan manipuloinnin erittäin korkealla suorituskyvyllä. Varjostimia ajetaan useita rinnakkain ja niille voidaan kuljettaa erilaisia parametreja pääohjelmasta. Kulmapistevarjostin muokkaa kulmapisteitä halutuilla laskutoimituksilla ja pikselivarjostin muokkaa rasteroidun pikselin arvoa.
Katso myös[muokkaa]
OpenGL-kirjastoja |
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU |
OpenGL varjostinohjelmakielet |
GLSL |
Muita kirjastoja |
Assimp | SDL | Vulkan |
Ohjelmointikielet | |
Käännettävät | Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal |
---|---|
Tulkattavat | Python | Perl | PHP | Ruby |
-skriptikielet | Lua | Bash |
GPGPU | OpenCL |
muut | GLSL |