Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(C++ , SDL ja openGL omatoiminen opiskelu)
p (Englanninkielistä peliohjelmointi kirjallisuutta)
Rivi 92: Rivi 92:
* Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, ''BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)''
* Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, ''BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)''
* Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, ''Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)''
* Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, ''Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)''
==Englanninkielistä kirjallisuutta==
* Jesse Schell - The Art of Game Design: A book of lenses
* Adam Lake - Game Programming Gems 8
* Flint Dille and John Zuur Platten - The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design ''(ISBN: 1-58065-066-X)''
* Marc Saltzman - Game Design Secrets of the Sages ''(ISBN: 1-56686-904-8)''
* Patrick O'Luanaigh - Game Design Complete ''(ISBN: 1-933097-00-0)''
* Arnie Katz and Laurie Yates - Inside Electronic Game Design ''(ISBN: 1-55958-669-9)''
* [http://www.pixelprospector.com/indie-resources/#inspiration-and-game-development PixelProspector’s Indie Resources] A nifty collection of resources for Indie Game Developers


== Katso myös ==
== Katso myös ==

Versio 3. helmikuuta 2014 kello 17.30

Kaksiulotteinen peli - Mari0

Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!

Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?

Isometrinen peli - Unknown Horizons

Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä.

Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi?

Pelisuunnittelu

Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää.

Ohjelmointikielen valinta

Python ja Lua

Python ja Lua ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä Word of Warcraft käyttää lisäosissaan Luaa skriptauskielenä. Luaa voi käyttää esimerkiksi peleissä, joissa tarvitaan automatisointia.

Java

Java on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston Mooc-verkkokurssilla.

C++

C++, SDL:n ja openGL:n opiskelusta löytyy Youtubesta todella hyviä opetusvideoita. Videoita voi hakea hakusanalla C++, SDL and openGL tai käydä thecplusplusguy nimisen henkilön kanavalla.

Pascal

Tarjolla perinteinen tekstieditori ja komentorivipohjainen FreePascal tai graafiseen käyttöympäristöön pohjautuva Lazarus. 3D-pelimoottoreiksi löytyy mm. nxPascal ja Castle Game Engine.

Mikä on 2D-peli?

2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu monesti sivusta tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat Mari0 ja The Mana World. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi Unknown Horizons.

Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja

Mokoi Gaming Alchera on graafinen 2D-pelikehitystyökalu.

Mokoi Gaming Alchera

Mokoi Gaming Alchera on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. [1]

GameEditor

GameEditor on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. [2]

o.h.r.RPG.c.e

o.h.r.RPG.c.e on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [3]

Kaksiulotteisia pelimoottoreita

Löve

Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Lua-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [4]. Löve:lla ohjelmoitu peli on muunmuassa Mari0.

FIFE

  • Fife on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan ?-kielen avulla. [5] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. Unknown Horizons.

Mikä on 3D-peli?

Kolmiulotteinen peli.

3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena.

Kolmiulotteisia pelinkehitystyökaluja

Kaupalliset ohjelmistot

Kolmiulotteisia pelimoottoreita

  • OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
  • Crystal Space
  • Irrlicht Engine on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
  • Lightfeather 3D
  • Panda3D [7] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan Python-kielen avulla.

Fysiikkamoottorit ja kirjastot

Moduulit

  • Pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.

Suomenkielistä kirjallisuutta

  • Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
  • Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)

Englanninkielistä kirjallisuutta

  • Jesse Schell - The Art of Game Design: A book of lenses
  • Adam Lake - Game Programming Gems 8
  • Flint Dille and John Zuur Platten - The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design (ISBN: 1-58065-066-X)
  • Marc Saltzman - Game Design Secrets of the Sages (ISBN: 1-56686-904-8)
  • Patrick O'Luanaigh - Game Design Complete (ISBN: 1-933097-00-0)
  • Arnie Katz and Laurie Yates - Inside Electronic Game Design (ISBN: 1-55958-669-9)
  • PixelProspector’s Indie Resources A nifty collection of resources for Indie Game Developers

Katso myös

Aiheesta muualla

Sivu on työn alla

Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä.

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL