Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Rivi 25: Rivi 25:
==id Tech 5==
==id Tech 5==
==id Tech 6==
==id Tech 6==
Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös [[Vulkan]]-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt [[CryEngine]]n parissa.
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös [[Vulkan]]-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]n''' parissa.


* [[Doom (2016)]] (2016)
* [[Doom (2016)]] (2016)

Versio 4. joulukuuta 2020 kello 16.31

id Tech on id Softwaren suunnittelema ja kehittämä erillisten pelimoottoreiden sarja. Vanhemmat näistä ovat avointa lähdekoodia, uusimpien ollen suljetun ja omisteisen lähdekoodin tuotteita.

id Tech 1

id Tech 2

id Tech 2 (aiemmin tunnettu nimillä Quake engine ja Quake II engine) oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn asiakas-palvelin-rakennetta osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.

id Tech 3

id Tech 4

John Carmackin suunnittelema OpenGL-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.

id Tech 5

id Tech 6

Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös Vulkan-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt CryEnginen parissa.

id Tech 7

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL