Ero sivun ”OGRE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(OGRE)
 
p (lähdekoodi)
 
(8 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{ Ohjelma  
{{ Ohjelma  
| nimi=OGRE
| nimi=OGRE
| kuva=  
| kuva=[[Kuva:Ogre-logo.png|200px]]
| kuvateksti=  
| kuvateksti=  
| lisenssi=[[MIT]]
| lisenssi=[[MIT]]
| käyttöliittymä=
| käyttöliittymä=
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org]   
| lähdekoodi=[https://github.com/OGRECave/ogre github.com/OGRECave/ogre]
}}
}}
OGRE on avoimen lähdekoodin 3D-moottori eli 3D SDK -ohjelmistokehys, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto (grafiikkakirjasto) kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason (OpenGL) grafiikan tuottamiseen. Eli se tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille ja Linuxille.
[[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo -paketista 1600*1200-tarkkuudella OpenGL-renderöinnillä.]]


==Katso myös==
'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]]-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille.
* [[Pelikehitys]]


OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.
==Lisätyökalut==
<tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma, jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia OGRElle.
{{Malline:Pelinteko}}
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Pelikehitys]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]
[[Luokka: Kehitystyökalut]]

Nykyinen versio 8. joulukuuta 2020 kello 08.41

OGRE

Lisenssi MIT
Kotisivu www.ogre3d.org
Lähdekoodi github.com/OGRECave/ogre
Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo -paketista 1600*1200-tarkkuudella OpenGL-renderöinnillä.

OGRE on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason OpenGL-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille.

OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.

Lisätyökalut[muokkaa]

blender-orgexml on ohjelma, jolla voidaan tuoda Blenderillä mallinnettua materiaalia OGRElle.

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL