Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(19 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:


==id Tech 1==
==id Tech 1==
* [[Doom]]
* [[Doom]] (1993)
* [[Doom II: Hell on Earth]]
* [[Doom II: Hell on Earth]] (1994)
* [[Heretic]] (1994)
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995)
* [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996)
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997)
* [[Freedoom]] (2003)


==id Tech 2==
==id Tech 2==
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikiapedia:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
* [[Quake II]]
* [[Quake]] (1996)
* [[Quake II]] (1997)
 
==id Tech 3==
==id Tech 3==
'''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille.
* [[Quake III Arena]] (1999)
* [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001)
* [[Call of Duty]] (2003)
==id Tech 4==
==id Tech 4==
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema [[OpenGL]]-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
* [[Doom 3]] (2004)
* [[Doom 3]] (2004)
* [[Quake 4]] (2005)
* [[Quake 4]] (2005)
Rivi 18: Rivi 30:


==id Tech 5==
==id Tech 5==
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
* [[Rage]] (2010)
* [[Wolfenstein: New Order]] (2014)
* [[The Evil Within]] (2014)
* [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015)
==id Tech 6==
==id Tech 6==
Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa.
* [[Doom (2016)|Doom]] (2016)
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017)
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019)
==id Tech 7==
==id Tech 7==
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia.
* [[Doom Eternal]] (2020)
{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}

Nykyinen versio 12. tammikuuta 2021 kello 11.27

id Tech on id Softwaren suunnittelema ja kehittämä erillisten pelimoottoreiden sarja. Vanhemmat näistä ovat avointa lähdekoodia, uusimpien ollen suljetun ja omisteisen lähdekoodin tuotteita.

id Tech 1[muokkaa]

id Tech 2[muokkaa]

id Tech 2 (aiemmin tunnettu nimillä Quake engine ja Quake II engine) oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn asiakas-palvelin-rakennetta osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.

id Tech 3[muokkaa]

id Tech, aiemmin tunnettu Quake III Arena engine-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin Quake III Team Arena engine-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä Call of Duty:ssä 2003 ollen pohjana IW engine-moottorille.

id Tech 4[muokkaa]

John Carmackin suunnittelema OpenGL-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.

id Tech 5[muokkaa]

Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää id Tech 4 GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.

id Tech 6[muokkaa]

Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös Vulkan-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt CryEnginen parissa.

id Tech 7[muokkaa]

Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna id Tech 6-moottoriin, id Tech 7 tukee ainoastaan Vulkan-renderointia.

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL