Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä
p (→id Tech 6) |
p (→id Tech 1) |
||
(14 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
* [[Heretic]] (1994) | * [[Heretic]] (1994) | ||
* [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995) | * [[Hexen: Beyond Heretic]] (1995) | ||
* [[Strife: Quest for the Sigil]] (1996) | * [[Strife|Strife: Quest for the Sigil]] (1996) | ||
* [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997) | * [[Hacx: Twitch 'n Kill]] (1997) | ||
* [[Freedoom]] (2003) | * [[Freedoom]] (2003) | ||
==id Tech 2== | ==id Tech 2== | ||
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[ | '''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''[[Quake engine]]''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille. | ||
* [[Quake]] (1996) | |||
* [[Quake II]] (1997) | * [[Quake II]] (1997) | ||
==id Tech 3== | ==id Tech 3== | ||
'''id Tech''', aiemmin tunnettu '''Quake III Arena engine'''-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin '''Quake III Team Arena engine'''-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä [[Call of Duty]]:ssä 2003 ollen pohjana '''[[IW engine]]'''-moottorille. | |||
* [[Quake III Arena]] (1999) | |||
* [[Return to Castle Wolfenstein]] (2001) | |||
* [[Call of Duty]] (2003) | |||
==id Tech 4== | ==id Tech 4== | ||
[[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema [[OpenGL]]-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. | [[wikipedia:fi:John Carmack|John Carmack]]in suunnittelema '''[[OpenGL]]'''-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa. | ||
* [[Doom 3]] (2004) | * [[Doom 3]] (2004) | ||
* [[Quake 4]] (2005) | * [[Quake 4]] (2005) | ||
Rivi 24: | Rivi 30: | ||
==id Tech 5== | ==id Tech 5== | ||
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää '''id Tech 4''' GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta. | |||
* [[Rage]] (2010) | |||
* [[Wolfenstein: New Order]] (2014) | |||
* [[The Evil Within]] (2014) | |||
* [[Wolfenstein: The Old Blood]] (2015) | |||
==id Tech 6== | ==id Tech 6== | ||
Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös [[Vulkan]]-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt [[CryEngine]]n parissa. | Sisältäen joitakin ominaisuuksia '''id Tech 5''':sta, id lisäsi myös '''[[Vulkan]]'''-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt '''[[CryEngine]]'''n parissa. | ||
* [[Doom (2016)]] (2016) | * [[Doom (2016)|Doom]] (2016) | ||
* [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017) | * [[Wolfenstein II: The New Colossus]] (2017) | ||
* [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019) | * [[Wolfenstein: Youngblood]] (2019) | ||
==id Tech 7== | ==id Tech 7== | ||
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia. | |||
* [[Doom Eternal]] (2020) | * [[Doom Eternal]] (2020) | ||
{{Pelinteko}} | {{Pelinteko}} |
Nykyinen versio 12. tammikuuta 2021 kello 11.27
id Tech on id Softwaren suunnittelema ja kehittämä erillisten pelimoottoreiden sarja. Vanhemmat näistä ovat avointa lähdekoodia, uusimpien ollen suljetun ja omisteisen lähdekoodin tuotteita.
id Tech 1[muokkaa]
- Doom (1993)
- Doom II: Hell on Earth (1994)
- Heretic (1994)
- Hexen: Beyond Heretic (1995)
- Strife: Quest for the Sigil (1996)
- Hacx: Twitch 'n Kill (1997)
- Freedoom (2003)
id Tech 2[muokkaa]
id Tech 2 (aiemmin tunnettu nimillä Quake engine ja Quake II engine) oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn asiakas-palvelin-rakennetta osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
id Tech 3[muokkaa]
id Tech, aiemmin tunnettu Quake III Arena engine-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin Quake III Team Arena engine-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä Call of Duty:ssä 2003 ollen pohjana IW engine-moottorille.
- Quake III Arena (1999)
- Return to Castle Wolfenstein (2001)
- Call of Duty (2003)
id Tech 4[muokkaa]
John Carmackin suunnittelema OpenGL-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
- Doom 3 (2004)
- Quake 4 (2005)
- Prey (2006)
- Enemy Territory: Quake Wars (2007)
id Tech 5[muokkaa]
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää id Tech 4 GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
- Rage (2010)
- Wolfenstein: New Order (2014)
- The Evil Within (2014)
- Wolfenstein: The Old Blood (2015)
id Tech 6[muokkaa]
Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös Vulkan-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt CryEnginen parissa.
- Doom (2016)
- Wolfenstein II: The New Colossus (2017)
- Wolfenstein: Youngblood (2019)
id Tech 7[muokkaa]
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna id Tech 6-moottoriin, id Tech 7 tukee ainoastaan Vulkan-renderointia.
- Doom Eternal (2020)