Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (linkki)
 
(26 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 5: Rivi 5:
| lisenssi=[[GPLv3]]
| lisenssi=[[GPLv3]]
| käyttöliittymä=[[QT]]
| käyttöliittymä=[[QT]]
| kotisivu=[http://awesomebump.besaba.com awesomebump.besaba.com]
| kotisivu=
<li>[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump]
<li>[https://web.archive.org/web/20180827152251/http://awesomebump.besaba.com/] {{Vanhentunut linkki}}
| lähdekoodi=[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump]
}}
}}


'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurikuvasta normaalia tekstuurikuvaa (eng. normal texture), korkeaa kuvaa, peilikiiltoa (eng. occlusioon texture), sekä ambient karheutta (eng. ambient occlusion). Lisäominaisuuksia kuten materiaalitekstuurit tai grunge-kartat ovat myös saatavilla. Koska kuvankäsittely tehdään 99% gpu:lla ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin uudeksi  vaihtoehdoksi Insane Bump [http://registry.gimp.org/node/28117] GIMP-liitännäiselle. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista työkalua Crazybump.
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.


Ohjelma on asennettavissa Windowsiin, Mac OS ja Linux käyttöjärjestelmiin.
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [https://sites.google.com/site/ccdsurgeon/ Insane Bump] GIMP-liitännäiselle [https://github.com/kyokenn/gimp-plugin-insanebump]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.


==Tekstuuri mallinnus==
Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.
Paras mallinnustulos saadaan mallinnettavaan tekstuuriin kun siihen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture.
 
==Asennus==
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.
 
===Arch Linux===
{{Asenna/yay|awesomebump}}
 
==Tekstuurikartoituksen mallinnus==
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.


[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]]
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]]
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.
==Katso myös==
* [[Ptex]]
* [[Material Maker]]
* [[Blender]]
==Aiheesta muualla==
* [https://cpetry.github.io/NormalMap-Online/ NormalMap online generator]
* [https://cpetry.github.io/TextureGenerator-Online/ Texture Generator online]
* [https://ambientcg.com/ ambientcg.com Public Domain materiaalit fyysiseen renderöintiin.]


[[Luokka:Kuvankäsittelyohjelmat]]
{{Pelinteko}}
[[Luokka:Mallinnus]]
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]]

Nykyinen versio 14. maaliskuuta 2022 kello 13.57

AwesomeBump

Käyttöliittymä QT
Lisenssi GPLv3
Kotisivu
  • github.com/kmkolasinski/AwesomeBump
  • [1] [vanhentunut linkki]
  • Lähdekoodi github.com/kmkolasinski/AwesomeBump

    AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.

    Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle [2]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.

    Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.

    Asennus[muokkaa]

    Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.

    Arch Linux[muokkaa]

    AwesomeBump voidaan asentaa AUR:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:

    $ yay -S awesomebumpAUR
    

    Tekstuurikartoituksen mallinnus[muokkaa]

    Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.

    Tekstuurimappaus käytännössä

    Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.

    Katso myös[muokkaa]

    Aiheesta muualla[muokkaa]

    v  k  m
    Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
     Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
     2D 
     Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
      -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
     3D 
     Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
     Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
     Keskeytyneet  Crystal Space
      kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
     Kuvankäsittely  Gimp
      -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
     Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
      -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
      -Tekstuurien luonti  ArmorLab
      -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
     Maastogeneraattorit  TerraForge3D
     Ohjelmointikielet 
      -Käännettävät  C | C++
      -Tulkattavat  Java | Python | Lua
      Ohjelmointimoduulit  pygame
      -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL