Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä
pEi muokkausyhteenvetoa |
|||
(22 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
| lisenssi=[[GPLv3]] | | lisenssi=[[GPLv3]] | ||
| käyttöliittymä=[[QT]] | | käyttöliittymä=[[QT]] | ||
| kotisivu=[http://awesomebump.besaba.com | | kotisivu= | ||
<li>[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump] | |||
<li>[https://web.archive.org/web/20180827152251/http://awesomebump.besaba.com/] {{Vanhentunut linkki}} | |||
| lähdekoodi=[https://github.com/kmkolasinski/AwesomeBump github.com/kmkolasinski/AwesomeBump] | |||
}} | }} | ||
'''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään 3D- | '''AwesomeBump''' on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan [[RGB]]-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä. | ||
Ohjelma on asennettavissa | Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi [https://sites.google.com/site/ccdsurgeon/ Insane Bump] GIMP-liitännäiselle [https://github.com/kyokenn/gimp-plugin-insanebump]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua. | ||
Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin. | |||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit. | ||
== | ===Arch Linux=== | ||
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D- | {{Asenna/yay|awesomebump}} | ||
==Tekstuurikartoituksen mallinnus== | |||
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät. | |||
[[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | [[Tiedosto:tekstuurimappaus.png|300px|thumb|Tekstuurimappaus käytännössä]] | ||
Esimerkiksi [https://www.youtube.com/watch?v=LIOPYmknj5Q&list=PLEETnX-uPtBVG1ao7GCESh2vOayJXDbAl Youtubesta] löytyy erittäin laadukas videosarja [[OpenGL]] [[C++]] linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen. | |||
==Katso myös== | |||
* [[Ptex]] | |||
* [[Material Maker]] | |||
* [[Blender]] | |||
==Aiheesta muualla== | |||
* [https://cpetry.github.io/NormalMap-Online/ NormalMap online generator] | |||
* [https://cpetry.github.io/TextureGenerator-Online/ Texture Generator online] | |||
* [https://ambientcg.com/ ambientcg.com Public Domain materiaalit fyysiseen renderöintiin.] | |||
[[Luokka: | {{Pelinteko}} | ||
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]] |
Nykyinen versio 14. maaliskuuta 2022 kello 13.57
AwesomeBump | |
---|---|
Käyttöliittymä | QT |
Lisenssi | GPLv3 |
Kotisivu | |
Lähdekoodi | github.com/kmkolasinski/AwesomeBump |
AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle [2]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.
Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.
Asennus[muokkaa]
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.
Arch Linux[muokkaa]
AwesomeBump voidaan asentaa AUR:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:
$ yay -S awesomebumpAUR
Tekstuurikartoituksen mallinnus[muokkaa]
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.
Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.
Katso myös[muokkaa]
Aiheesta muualla[muokkaa]
- NormalMap online generator
- Texture Generator online
- ambientcg.com Public Domain materiaalit fyysiseen renderöintiin.