Ero sivun ”Pygame” versioiden välillä
p (<syntaxhighlight>) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(3 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}} | {{DISPLAYTITLE:{{lcfirst:{{PAGENAME}}}}}} | ||
{{ Ohjelma | {{Ohjelma | ||
| nimi=pygame | | nimi = pygame | ||
| | | logo = [[Tiedosto:pyGame-logo.png|200px]] | ||
| kuvateksti= | | kuva = | ||
| käyttöliittymä=[[ | | kuvateksti = | ||
| lisenssi=[[ | | tekijä = Pete Shinners | ||
| kotisivu=[ | | kehittäjä = yhteisö | ||
| moottori = | |||
| ensijulkaisu = ? / 2000 | |||
| vakaaversio = 2.1.2 | |||
| vakaapvm = 27. joulukuuta 2021 | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = [[C]], [[Python]] | |||
| käyttöliittymä = [[SDL]] | |||
| lisenssi = [[LGPL]] | |||
| kotisivu = [https://www.pygame.org www.pygame.org] | |||
| lähdekoodi = [https://github.com/pygame/ github.com/pygame/] | |||
}} | }} | ||
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää [[SDL]]:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä. | |||
'''pygame''' on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- | |||
Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]]. | Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. [[GooeyPy]], [[Directicus]], [[Livewires]], [[PygLibs]] ja [[Phil's pyGame Utilities]]. | ||
Rivi 80: | Rivi 90: | ||
* [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali] | * [http://www.petercollingridge.co.uk/pygame-3d-graphics-tutorial pyGame 3D grafiikka tutoriaali] | ||
{{Pelinteko}} | |||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |
Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2022 kello 22.48
pygame | |
---|---|
Tekijä(t) | Pete Shinners |
Kehittäjä(t) | yhteisö |
Ensijulkaisu | ? / 2000 |
Vakaa versio | 2.1.2 / 27. joulukuuta 2021 |
Ohjelmoitu | C, Python |
Käyttöliittymä | SDL |
Lisenssi | LGPL |
Kotisivu | www.pygame.org |
Lähdekoodi | github.com/pygame/ |
pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli, jonka on luonut Pete Shinners vuonna 2000. Ohjelmiston kehityksestä on vastannut yhteisö vuoden 2004 jälkeen. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. Sillä voi ohjelmoida esimerkiksi 2D- ja 3D-pelejä.
Muita yhtensopivia pygame moduuleita ovat mm. GooeyPy, Directicus, Livewires, PygLibs ja Phil's pyGame Utilities.
Asennus[muokkaa]
pygame löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä python-pygame. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen.
Käyttö esimerkki[muokkaa]
Pythonin peliohjelmamoduulia voi opetella tallentamalla ohjelma tiedostoon, jonka tiedostopääte on .py Käynnistä esimerkiksi Gedit ja lisää seuraavat rivit seuraavasti.
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
# Lisätään pygame ja sys moduulit
import pygame, sys
from pygame.locals import *
# set up pygame
pygame.init()
windowSurface = pygame.display.set_mode((640, 400), 0, 32)
pygame.display.set_caption("Hei maailma!")
# asetetaan värit
WHITE = (255, 255, 255)
RED = (255, 0, 0)
# asetetaan kirjaisin
basicFont = pygame.font.SysFont(None, 48)
# asetetaan teksti
text = basicFont.render('Hei maailma! tulossa ollaan.', True, WHITE)
# haetaan tekstin mitat
textRect = text.get_rect()
textRect.centerx = windowSurface.get_rect().centerx
textRect.centery = windowSurface.get_rect().centery
# piirretään valkoinen tausta ruudulle
windowSurface.fill(WHITE)
# piirretään suorakulmio tekstin taustaksi
pygame.draw.rect(windowSurface, RED, (textRect.left - 20, textRect.top - 20, textRect.width + 40, textRect.height + 40))
# piirretään teksti suorakulmioon
windowSurface.blit(text, textRect)
# päivitetään ikkuna
pygame.display.update()
# ohjelman looppi
while True:
for event in pygame.event.get():
if event.type == QUIT:
pygame.quit()
sys.exit()
Nimetään oheinen koodi heiMaailma.py ja käynnistetaan se seuraavasti komentoriviltä.
python heiMaailma.py