Ero sivun ”Aseprite” versioiden välillä
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (Malline) |
||
(12 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 6: | Rivi 6: | ||
| käyttöliittymä=[[GTK]] | | käyttöliittymä=[[GTK]] | ||
| kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org] | | kotisivu=[https://www.aseprite.org/ www.aseprite.org] | ||
| lähdekoodi=[https://github.com/aseprite/aseprite github.com/aseprite/] | |||
}} | }} | ||
'''ASEPRITE''' (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on avoimen lähdekoodin | '''ASEPRITE''' (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin. | ||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Rivi 15: | Rivi 16: | ||
===Lähdekoodeista asennus=== | ===Lähdekoodeista asennus=== | ||
==Ubuntu, Debian== | |||
Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti | |||
sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build | |||
Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne | |||
mkdir git && cd git | |||
Kloonataan aseprite [[GitHub]]ista | |||
git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git | |||
Siirrytään ''aseprite'' hakemistoon | |||
cd aseprite | |||
Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä. | |||
git pull | |||
git submodule update --init --recursive | |||
Luodaan ''build'' hakemisto, sekä siirrytään sinne | |||
mkdir build && cd build | |||
Käännetään ohjelma käyttämällä [[Ninja]]a. | |||
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja .. | |||
ninja aseprite | |||
Ohjelma löytyy ''~/git/aseprite/build/bin'' hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla. | |||
~/git/aseprite/build/bin/aseprite | |||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa]. | * [https://github.com/aseprite/aseprite Aseprite GitHubissa]. | ||
* [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä] | * [http://store.steampowered.com/app/431730/Aseprite/ Aseprite Steamissä] | ||
* [https://www.youtube.com/watch?v=N4Z4MdZ1KWY&list=PLR3Ra9cf8aV06i2jKmgKvcYVHI86-4K_b Aseprite Pixelart beginner Tutorial Youtubessa]. | |||
{{Pelinteko}} | |||
[[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]] | [[Luokka: Pikselienkäsittelyohjelmat]] |
Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2022 kello 23.27
Aseprite | |
---|---|
Käyttöliittymä | GTK |
Lisenssi | MIT, eula |
Kotisivu | www.aseprite.org |
Lähdekoodi | github.com/aseprite/ |
ASEPRITE (ent. ASE, Allegro Sprite Editor) on David Capellon kehittämä ja julkaisema avoimen lähdekoodin 2D-pikseligrafiikkaohjelma, jolla voit luoda animoituja spritejä ja pikseligrafiikkaa. Se on paras saatavilla oleva ohjelma pikseligrafiikan piirtämiseen ja pikselien animointiin.
Asennus[muokkaa]
Aseprite löytyy useimpien jakeluiden paketinhallinnasta nimellä aseprite. Lisätietoja ohjelmien asentamisesta löytyy artikkelista Ohjelmien asentaminen. Huomaa että ohjelma on versio numeroltaan 1.0.9 ja se on nykyisin muuttunut myös lisenssiltään. Vanha versio on myös rikki, siinä osoitin ei toimi oikein.
Uusimman version kaupalliseen käyttöön voi ostaa ohjelman kotisivulta deb-pakettina tai Steamistä. Voit kokeilla ohjelmaa myös Trial-versiona, joskin siitä on poistettu tallennus mahdollisuus. Ei kaupalliseen käyttöön joudut kääntämään ohjelman itse GitHubista löytyvillä lähdekoodeilla.
Lähdekoodeista asennus[muokkaa]
Ubuntu, Debian[muokkaa]
Päivitetään paketinhallinta ja asennetaan kehityskirjastot seuraavasti
sudo apt-get update && sudo apt-get install -y g++ libx11-dev libxcursor-dev cmake ninja-build
Luodaan git hakemisto ja siirrytään sinne
mkdir git && cd git
Kloonataan aseprite GitHubista
git clone --recursive https://github.com/aseprite/aseprite.git
Siirrytään aseprite hakemistoon
cd aseprite
Käytetään tätä päivitettäessä uusin versio asepritestä.
git pull git submodule update --init --recursive
Luodaan build hakemisto, sekä siirrytään sinne
mkdir build && cd build
Käännetään ohjelma käyttämällä Ninjaa.
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=~/software -G Ninja .. ninja aseprite
Ohjelma löytyy ~/git/aseprite/build/bin hakemistosta. Ja sen voi käynnistää komennolla.
~/git/aseprite/build/bin/aseprite