Ero sivun ”Lua” versioiden välillä
p (oli jo) |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
(12 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa}} | {{Perustietoa}} | ||
{{Ohjelmointikieli | |||
| nimi = Lua | |||
| logo = [[Tiedosto:Lua-Logo.svg|150px]] | |||
| paradigma = proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen | |||
| tyypitys = heikko, dynaaminen | |||
| suoritusmalli = tulkattava, käännettävä | |||
| muistinhallinta = [[wikipedia:fi:Automaattinen_roskienkeräys|automaattinen]] | |||
| tekijä = | |||
| kehittäjä = Roberto Ierusalimschy, Waldemar Celes, Luiz Henrique de Figueiredo | |||
| moottori = | |||
| ensijulkaisu = 1993 | |||
| vakaaversio = 5.4.4 | |||
| vakaapvm = 26. tammikuuta 2022 [https://www.lua.org/versions.html#5.4] | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = | |||
| käyttöliittymä = | |||
| tyyppi = ohjelmointikieli, kehitystyökalut | |||
| lisenssi = [[MIT]] | |||
| kotisivu = [https://www.lua.org/ lua.org] | |||
| lähdekoodi = [https://www.lua.org/ftp/ lua.org/ftp/] | |||
}} | |||
'''Lua''' on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä [[C]]-funktiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten [[Python]] Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten [[VLC]]:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa. | |||
Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta [[C++]]-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma. | |||
<syntaxhighlight lang="c"> | |||
Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta C++-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma. | |||
< | |||
extern "C" | extern "C" | ||
{ | { | ||
Rivi 44: | Rivi 65: | ||
bail(L, "lua_pcall() failed"); | bail(L, "lua_pcall() failed"); | ||
lua_getglobal(L, "tellme"); | lua_getglobal(L, "tellme"); /* Mikä funktio suoritetaan*/ | ||
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0)) | if (lua_pcall(L, 0, 0, 0)) /* Suoritetaan funktio*/ | ||
bail(L, "lua_pcall() failed"); | bail(L, "lua_pcall() failed"); /* Virhe jos lua tiedostossa on virhe.*/ | ||
lua_close(L); | lua_close(L); | ||
return 0; | return 0; | ||
} | } | ||
</ | </syntaxhighlight> | ||
Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen. | Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen. | ||
< | <syntaxhighlight lang="lua"> | ||
function tellme() | function tellme() | ||
io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n") | io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n") | ||
end | end | ||
</ | </syntaxhighlight> | ||
Tiedosto <tt>ohjelma.cpp</tt> voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti: | Tiedosto <tt>ohjelma.cpp</tt> voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti: | ||
Rivi 68: | Rivi 89: | ||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet] | * [http://yaamboo.com/suomipelit/artikkeli.php?id=52 Suomipelit - LUA:n alkeet] | ||
{{Pelinteko}} | |||
{{Ohjelmointikielet}} | |||
[[Luokka:Kehitystyökalut]] | [[Luokka:Kehitystyökalut]] |
Nykyinen versio 24. maaliskuuta 2022 kello 18.55
Lua | |
---|---|
Paradigma | proseduaalinen, funktionaalinen, oliopohjainen |
Tyypitys | heikko, dynaaminen |
Suoritusmalli | tulkattava, käännettävä |
Muistinhallinta | automaattinen |
Kehittäjä(t) | Roberto Ierusalimschy, Waldemar Celes, Luiz Henrique de Figueiredo |
Ensijulkaisu | 1993 |
Vakaa versio | 5.4.4 / 26. tammikuuta 2022 [1] |
Tyyppi | ohjelmointikieli, kehitystyökalut |
Lisenssi | MIT |
Kotisivu | lua.org |
Lähdekoodi | lua.org/ftp/ |
Lua on proseduaalinen ja olio-pohjainen skriptikieli, joka on suunniteltu ohjelmien toiminnallisuuden laajentamiseen. Kielellä voi myös tehdä omia itsenäisiä ohjelmia. Lua on totetutettu pienenä C-funktiokirjastona. Tämän ansiosta se toimii useilla käyttöjärjestelmillä. Automaatisen muistinhallinnan ja pienten muistivaatimuksiensa ansiosta sitä voi myös käyttää sulautetuissa järjestelmissä. Aivan kuten Python Lua-kieli on tulkattava ja se tarvitsee tulkin eli virtuaalikoneen. Lua on suunniteltu yhdistettäväksi muihin ohjelmointikieliin. Luodut ohjelmat voi kääntää virtuaalikoneen binääreiksi, mutta yleisin käyttötapa on kääntää ohjelma Lua:n muistiin ja suorittaa se suoraan virtuaalikoneessa. Lua-kieltä on käytetty monissa ohjelmissa kuten VLC:ssä, Lightroomissa ja peleissä mm. World of Warcraftissa.
Esimerkki Linuxille sovitetusta Lua-virtuaalikoneesta C++-kielellä toteutettuna. Luodaan seuraavanlainen ohjelma.
extern "C"
{
#include <lua5.2/lua.h>
#include <lua5.2/lauxlib.h>
#include <lua5.2/lualib.h>
#include <stdlib.h> /* For function exit() */
#include <stdio.h> /* For input/output */
#include <string.h>
}
// Aliohjelma virhetilanteen tulostamista varten
void bail(lua_State *L, const char *msg){
fprintf(stderr, "\nFATAL ERROR:\n %s: %s\n\n",
msg, lua_tostring(L, -1));
exit(1);
}
int main(void)
{
// Luodaan LUA-virtuaalikone.
lua_State *L;
L = luaL_newstate();
// Otetaan LUA:n kirjastot käyttöön.
luaL_openlibs(L);
// Ladataan skipti1.lua käyttöön, mutta ei suoriteta sitä
if (luaL_loadfile(L, "scripti1.lua"))
// Virhe jos tiedostoa ei voi lukea
bail(L, "luaL_loadfile() failed");
// Suorita skipti1.lua
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0))
// Virhe jos tiedoston sisällössä on virhe
bail(L, "lua_pcall() failed");
lua_getglobal(L, "tellme"); /* Mikä funktio suoritetaan*/
if (lua_pcall(L, 0, 0, 0)) /* Suoritetaan funktio*/
bail(L, "lua_pcall() failed"); /* Virhe jos lua tiedostossa on virhe.*/
lua_close(L);
return 0;
}
Skripti1.lua sisältö voisi olla esimerkiksi tällainen.
function tellme()
io.write("Tämä tuloste luetaan Lua tellme-funktion kautta.\n")
end
Tiedosto ohjelma.cpp voidaan kääntää Linuxilla seuraavasti:
g++ ohjelma.cpp -o ohjelma
Katso myös[muokkaa]
- Löve on Lua-scriptikieltä käyttävä pelimoottori.
Aiheesta muualla[muokkaa]
Ohjelmointikielet | |
Käännettävät | Assembly | C | C++ | Go | Haxe | Haskell | Java | Pascal |
---|---|
Tulkattavat | Python | Perl | PHP | Ruby |
-skriptikielet | Lua | Bash |
GPGPU | OpenCL |
muut | GLSL |