Ero sivun ”Godot Engine” versioiden välillä
p (Päivitys) |
p (→Laajennukset) |
||
(7 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä) | |||
Rivi 19: | Rivi 19: | ||
}} | }} | ||
'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. | '''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. Godot tarjoaa valtavan määrän yleisiä työkaluja, joten voit keskittyä pelisi tekemiseen ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. | ||
Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen. | |||
Godot on täysin ilmainen ja avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alainen. Ei sitoumuksia, ei rojalteja, ei mitään. Pelisi on sinun, viimeistä riviä myöten. | |||
==Asennus== | ==Asennus== | ||
Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [https://store.steampowered.com/app/404790 Steam]istä. | Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [https://store.steampowered.com/app/404790 Steam]istä. | ||
===Laajennukset=== | |||
Godotiin on saatavilla myös paljon liitännäisiä, jotka lisäävät ohjelmaan ominaisuuksia. Alla on lueteltu joitakin niitä. | |||
* [https://goostengine.github.io/ Goost] | |||
* [https://github.com/Zylann/godot_heightmap_plugin?tab=readme-ov-file HeightMap terrain plugin for Godot Engine] | |||
==Aiheesta muualla== | ==Aiheesta muualla== | ||
* [https://docs.godotengine.org/fi/stable/index.html Godot Enginen suomenkielinen dokumentaatio] ja manuaali | |||
* [https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/170114/Miettinen_Teemu_2D-pelin%20kehitt%c3%a4minen%20Godot%20Enginell%c3%a4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä] | * [https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/170114/Miettinen_Teemu_2D-pelin%20kehitt%c3%a4minen%20Godot%20Enginell%c3%a4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä] | ||
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PLS9MbmO_ssyDk79j9ewONxV88fD5e_o5d Godot 3 Tutorial Series] YouTubessa. | |||
{{Malline:Pelinteko}} | {{Malline:Pelinteko}} | ||
[[Luokka:Pelimoottorit]] | [[Luokka:Pelimoottorit]] |
Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2024 kello 17.34
Godot Engine | |
---|---|
Kuvakaappaus Godot 3.4.3 versiosta. | |
Tekijä(t) | Juan Linietsky, Ariel Manzur |
Kehittäjä(t) | Godot-yhteisö |
Ensijulkaisu | 1.0 / 17. joulukuuta 2014 |
Vakaa versio | 3.4.3 / 25. helmikuuta 2022 |
Kehitysversio | 4.0 alpha 2 / 9. helmikuuta 2022 |
Ohjelmoitu | C, C++ |
Lisenssi | MIT-lisenssi |
Kotisivu | godotengine.org |
Lähdekoodi | github.com/godotengine |
Godot Engine tai Godot on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Python tyylisen GDScript-kielen avulla. Godot tarjoaa valtavan määrän yleisiä työkaluja, joten voit keskittyä pelisi tekemiseen ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen.
Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.
Godot on täysin ilmainen ja avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alainen. Ei sitoumuksia, ei rojalteja, ei mitään. Pelisi on sinun, viimeistä riviä myöten.
Asennus[muokkaa]
Godot Engine löytyy ohjelman kotisivuilta, sekä Steamistä.
Laajennukset[muokkaa]
Godotiin on saatavilla myös paljon liitännäisiä, jotka lisäävät ohjelmaan ominaisuuksia. Alla on lueteltu joitakin niitä.
Aiheesta muualla[muokkaa]
- Godot Enginen suomenkielinen dokumentaatio ja manuaali
- 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä
- Godot 3 Tutorial Series YouTubessa.