Ero sivun ”OGRE” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (lähdekoodi) |
||
(6 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{ Ohjelma | {{ Ohjelma | ||
| nimi=OGRE | | nimi=OGRE | ||
| kuva= | | kuva=[[Kuva:Ogre-logo.png|200px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| lisenssi=[[MIT]] | | lisenssi=[[MIT]] | ||
| käyttöliittymä= | | käyttöliittymä= | ||
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org] | | kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org] | ||
| lähdekoodi=[https://github.com/OGRECave/ogre github.com/OGRECave/ogre] | |||
}} | }} | ||
OGRE | [[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakaappaus virallisesta OGRE Demo -paketista 1600*1200-tarkkuudella OpenGL-renderöinnillä.]] | ||
'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]]-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille. | |||
OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja. | |||
==Lisätyökalut== | ==Lisätyökalut== | ||
<tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia | <tt>blender-orgexml</tt> on ohjelma, jolla voidaan tuoda [[Blender|Blenderillä]] mallinnettua materiaalia OGRElle. | ||
{{Malline:Pelinteko}} | |||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |
Nykyinen versio 8. joulukuuta 2020 kello 08.41
OGRE | |
---|---|
Lisenssi | MIT |
Kotisivu | www.ogre3d.org |
Lähdekoodi | github.com/OGRECave/ogre |
OGRE on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori, joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason OpenGL-grafiikan tuottamiseen, eli tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. OGRE on saatavilla Windowsille ja Linuxille.
OGRE ei yksin riitä pelin kehitykseen, vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.
Lisätyökalut[muokkaa]
blender-orgexml on ohjelma, jolla voidaan tuoda Blenderillä mallinnettua materiaalia OGRElle.