Ero sivun ”LÖVE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (lähdekoodi)
 
(7 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{ Ohjelma  
{{ Ohjelma  
| nimi=Löve
| nimi=LÖVE
| kuva=  
| kuva=  
| kuvateksti=  
| kuvateksti=  
Rivi 6: Rivi 6:
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]
| lahdekoodi=[https://bitbucket.org/rude/love bitbucket.org/rude/love]
| lähdekoodi=[https://github.com/love2d/love github.com/love2d/love]
}}
}}


'''Löve''' on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Lua]]-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Windowsille, Mac OS X:lle ja Ubuntulle.
'''LÖVE''' on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Lua]]-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Linuxille, macOS:lle ja Windowsille.


==Asennus==
==Asennus==
===Arch Linux===
sudo pacman -S {{Pkg|love}}
===Ubuntu===
===Ubuntu===
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.
Rivi 31: Rivi 34:
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi [[gedit]]iin.
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi [[gedit]]iin.


Seuraava rivi tulostaa 800 x 600 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen.
Seuraava rivi tulostaa 400 x 300 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen.
Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.
Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.


<source lang=lua>
<syntaxhighlight lang=lua>
  function love.draw()
  function love.draw()
     love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
     love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
  end
  end
</source>
</syntaxhighlight>
 
Seuraava rivi piirtää kuvan 300 x 200 kokoiseen ikkunaan.
 
<syntaxhighlight lang=lua>
function love.load()
    whale = love.graphics.newImage("whale.png")
end
function love.draw()
    love.graphics.draw(whale, 300, 200)
end
</syntaxhighlight>
 
Seuraava rivi soittaa [[ogg]]-muotoisen äänen.
 
<syntaxhighlight lang=lua>
function love.load()
    sound = love.audio.newSource("music.ogg", "stream")
    love.audio.play(sound)
end
</syntaxhighlight>
 
Katso lisää vinkkejä [https://love2d.org/wiki/Main_Page virallisesta documentaatiosta].


==Lisäkirjastot==
==Lisäkirjastot==
Rivi 53: Rivi 78:


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page Löve dokumentaatio]
* [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page LÖVE dokumentaatio]
* [http://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p Youtube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16]
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p YouTube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16]
* [http://www.explodingrabbit.com/forum/entries/l%C3%B6ve-platform-game-programming-tutorial-01.669/ Löve - Platform Game Programming Tutorial]
* [https://web.archive.org/web/20130604035754/http://www.explodingrabbit.com/forum/entries/l%C3%B6ve-platform-game-programming-tutorial-01.669/ Löve - Platform Game Programming Tutorial] {{InternetArchive}}


{{Malline:Pelinteko}}
{{Malline:Pelinteko}}

Nykyinen versio 19. maaliskuuta 2022 kello 18.40

LÖVE
Käyttöliittymä SDL, SDL2 OpenGL
Lisenssi zlib-lisenssi, libpng-lisenssi
Kotisivu love2d.org
Lähdekoodi github.com/love2d/love

LÖVE on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Linuxille, macOS:lle ja Windowsille.

Asennus[muokkaa]

Arch Linux[muokkaa]

sudo pacman -S love

Ubuntu[muokkaa]

Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.

LÖVE voidaan asentaa PPA:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:

$ sudo add-apt-repository ppa:bartbes/love-stable
$ sudo apt-get update && sudo apt-get -y install love

Käyttö[muokkaa]

Versio numeron tarkistus

love --version

Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.

love ~/pelikansio/

Ohjelma voi olla päätteeltään ohjelma.love tai ohjelma.lua. .love päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä conf.lua niminen asetustiedosto.

Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on $XDG_DATA_HOME/love/ tai ~/.local/share/love/.

Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi geditiin.

Seuraava rivi tulostaa 400 x 300 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen. Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.

 function love.draw()
    love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
 end

Seuraava rivi piirtää kuvan 300 x 200 kokoiseen ikkunaan.

 function love.load()
    whale = love.graphics.newImage("whale.png")
 end
 function love.draw()
    love.graphics.draw(whale, 300, 200)
 end

Seuraava rivi soittaa ogg-muotoisen äänen.

 function love.load()
    sound = love.audio.newSource("music.ogg", "stream")
    love.audio.play(sound)
 end

Katso lisää vinkkejä virallisesta documentaatiosta.

Lisäkirjastot[muokkaa]

  • Animations And Love on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
  • LoveFrames on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.
  • Advanced Tiled Loader on lisäkirjasto 2D-kuvatiilien lataamiseksi pelimoottorille.

Lisäohjelmat[muokkaa]

  • Tiled on 2D-karttamuokkain, jota voidaan käyttää Advanced Tiled Loader-lisäkirjaston kanssa. Siitä on saatavissa versiot Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle.
  • Piskel on selaimella toimiva pikselimuokkain tarvittavan pikselitaiteen luomiseen. Ohjelmalla voi myös luoda peliin tarvittavia pikselianimaatioita.

Katso myös[muokkaa]

  • Mari0 on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL