Ero sivun ”LÖVE” versioiden välillä
p (→Käyttö) |
|||
(4 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 6: | Rivi 6: | ||
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]] | | käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]] | ||
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org] | | kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org] | ||
| | | lähdekoodi=[https://github.com/love2d/love github.com/love2d/love] | ||
}} | }} | ||
Rivi 34: | Rivi 34: | ||
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi [[gedit]]iin. | Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi [[gedit]]iin. | ||
Seuraava rivi tulostaa | Seuraava rivi tulostaa 400 x 300 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen. | ||
Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä. | Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä. | ||
< | <syntaxhighlight lang=lua> | ||
function love.draw() | function love.draw() | ||
love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300) | love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300) | ||
end | end | ||
</ | </syntaxhighlight> | ||
Seuraava rivi piirtää kuvan 300 x 200 kokoiseen ikkunaan. | |||
<syntaxhighlight lang=lua> | |||
function love.load() | |||
whale = love.graphics.newImage("whale.png") | |||
end | |||
function love.draw() | |||
love.graphics.draw(whale, 300, 200) | |||
end | |||
</syntaxhighlight> | |||
Seuraava rivi soittaa [[ogg]]-muotoisen äänen. | |||
<syntaxhighlight lang=lua> | |||
function love.load() | |||
sound = love.audio.newSource("music.ogg", "stream") | |||
love.audio.play(sound) | |||
end | |||
</syntaxhighlight> | |||
Katso lisää vinkkejä [https://love2d.org/wiki/Main_Page virallisesta documentaatiosta]. | |||
==Lisäkirjastot== | ==Lisäkirjastot== | ||
Rivi 58: | Rivi 80: | ||
* [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page LÖVE dokumentaatio] | * [https://www.love2d.org/wiki/Main_Page LÖVE dokumentaatio] | ||
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p YouTube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16] | * [https://www.youtube.com/playlist?list=PL8w9J6i5St2OC4egPlSCOyPxhZBlnrU1p YouTube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16] | ||
* [https://web.archive.org/web/20130604035754/http://www.explodingrabbit.com/forum/entries/l%C3%B6ve-platform-game-programming-tutorial-01.669/ Löve - Platform Game Programming Tutorial | * [https://web.archive.org/web/20130604035754/http://www.explodingrabbit.com/forum/entries/l%C3%B6ve-platform-game-programming-tutorial-01.669/ Löve - Platform Game Programming Tutorial] {{InternetArchive}} | ||
{{Malline:Pelinteko}} | {{Malline:Pelinteko}} |
Nykyinen versio 19. maaliskuuta 2022 kello 18.40
LÖVE | |
---|---|
Käyttöliittymä | SDL, SDL2 OpenGL |
Lisenssi | zlib-lisenssi, libpng-lisenssi |
Kotisivu | love2d.org |
Lähdekoodi | github.com/love2d/love |
LÖVE on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Linuxille, macOS:lle ja Windowsille.
Asennus[muokkaa]
Arch Linux[muokkaa]
sudo pacman -S love
Ubuntu[muokkaa]
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.
LÖVE voidaan asentaa PPA:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:
$ sudo add-apt-repository ppa:bartbes/love-stable $ sudo apt-get update && sudo apt-get -y install love
Käyttö[muokkaa]
Versio numeron tarkistus
love --version
Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
love ~/pelikansio/
Ohjelma voi olla päätteeltään ohjelma.love tai ohjelma.lua. .love päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä conf.lua niminen asetustiedosto.
Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on $XDG_DATA_HOME/love/ tai ~/.local/share/love/.
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi geditiin.
Seuraava rivi tulostaa 400 x 300 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen. Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.
function love.draw()
love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
end
Seuraava rivi piirtää kuvan 300 x 200 kokoiseen ikkunaan.
function love.load()
whale = love.graphics.newImage("whale.png")
end
function love.draw()
love.graphics.draw(whale, 300, 200)
end
Seuraava rivi soittaa ogg-muotoisen äänen.
function love.load()
sound = love.audio.newSource("music.ogg", "stream")
love.audio.play(sound)
end
Katso lisää vinkkejä virallisesta documentaatiosta.
Lisäkirjastot[muokkaa]
- Animations And Love on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
- LoveFrames on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.
- Advanced Tiled Loader on lisäkirjasto 2D-kuvatiilien lataamiseksi pelimoottorille.
Lisäohjelmat[muokkaa]
- Tiled on 2D-karttamuokkain, jota voidaan käyttää Advanced Tiled Loader-lisäkirjaston kanssa. Siitä on saatavissa versiot Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle.
- Piskel on selaimella toimiva pikselimuokkain tarvittavan pikselitaiteen luomiseen. Ohjelmalla voi myös luoda peliin tarvittavia pikselianimaatioita.
Katso myös[muokkaa]
- Mari0 on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.
Aiheesta muualla[muokkaa]
- LÖVE dokumentaatio
- YouTube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16
- Löve - Platform Game Programming Tutorial [Wayback Machine]