Ero sivun ”Source” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa
p (kielenhuoltoa, malline sekä luokat)
 
(2 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Tynkä}}
{{Perustietoa}}
{{Perustietoa}}
{{Vaihtoehdot|pelimoottoria|Lähdekoodista|lähdekoodi}}
''Tämä artikkeli käsittelee pelimoottoria. Lähdekoodista kerrotaan artikkelissa [[lähdekoodi]]. Bash-komentotulkin <tt>source</tt>-käskystä kerrotaan artikkelissa [[Bash#Käyttäytymisen muokkaaminen|Bash]].''
<br><br>
'''Source''' on [[Valve Corporation]]in kehittämä 3D-pelimoottori. Sitä tukevat [[Windows]], [[macOS]] ja [[Linux]]. Sourcella on tehty kaikki [[wikipedia:fi:Half-Life 2|Half-Life 2]] edeltävät Valven kolmiulotteiset pelit. Linux-tuki Sourcelle alkoi 2012, kun Team Fortress 2 julkaistiin sille lokakuussa 2012. Source on muokattu versio Valven aikaisemmasta moottorista [[wikipedia:fi:GoldSrc|GoldSrc]].


'''Source''' on [[Valve Corporation]]in kehittämä 3D-pelimoottori. Sitä tukevat [[Windows]], [[macOS]] ja [[Linux]]. Sourcella on tehy kaikki Half-Life kahta vanhemmat Valven kolmiulotteiset pelit. Linux-tuki Sourcelle alkoi 2012, kun Team Fortress 2 julkaistiin sille lokakuussa 2012. Source on muokattu versio Valven aikaisemmasta moottorista GoldSrc.
{{Pelinteko}}
 
[[Luokka:Pelimoottorit]]

Nykyinen versio 19. maaliskuuta 2021 kello 11.14

Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.

Tämä artikkeli käsittelee pelimoottoria. Lähdekoodista kerrotaan artikkelissa lähdekoodi. Bash-komentotulkin source-käskystä kerrotaan artikkelissa Bash.

Source on Valve Corporationin kehittämä 3D-pelimoottori. Sitä tukevat Windows, macOS ja Linux. Sourcella on tehty kaikki Half-Life 2 edeltävät Valven kolmiulotteiset pelit. Linux-tuki Sourcelle alkoi 2012, kun Team Fortress 2 julkaistiin sille lokakuussa 2012. Source on muokattu versio Valven aikaisemmasta moottorista GoldSrc.

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL