Ero sivun ”UPBGE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (logo)
pEi muokkausyhteenvetoa
 
(3 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:
| logo          = [[Tiedosto:UPBGE-logo.svg|50px]]
| logo          = [[Tiedosto:UPBGE-logo.svg|50px]]
| kuva          = [[Tiedosto:UPBGE.png|250px]]
| kuva          = [[Tiedosto:UPBGE.png|250px]]
| kuvateksti    = UPBGE 0.3 perustilassa.
| kuvateksti    = UPBGE 0.30 perustilassa.
| tekijä        =  
| tekijä        =  
| kehittäjä      = Porteries Tristan, [[Blender Foundation]]
| kehittäjä      = Porteries Tristan, [[Blender Foundation]]
Rivi 23: Rivi 23:
Se on itsenäinen haara ja sen tavoitteena on puhdistaa ja parantaa nykyistä [[Blender Game Engine]] (BGE) -koodia, kokeilla uusia ominaisuuksia ja toteuttaa unohdettuja ominaisuuksia, jotka ovat tällä hetkellä olemassa, mutta joita ei ole yhdistetty viralliseen Blender-runkoon.
Se on itsenäinen haara ja sen tavoitteena on puhdistaa ja parantaa nykyistä [[Blender Game Engine]] (BGE) -koodia, kokeilla uusia ominaisuuksia ja toteuttaa unohdettuja ominaisuuksia, jotka ovat tällä hetkellä olemassa, mutta joita ei ole yhdistetty viralliseen Blender-runkoon.


Tällä hetkellä Blender Foundationin päätöksen jälkeen poistaa BGE seuraavasta 2.8-julkaisusta UPBGE:stä tulee käytännössä ainoa, joka seuraa Game Enginen kehitystä. Tämä antaa mahdollisuuksien mukaan vielä enemmän vapautta tehdä tiettyjä päätöksiä, koska emme koskaan joudu millään tavalla ristiriitaan virallisen version kanssa.
Tällä hetkellä [[Blender Foundation]]in päätöksen jälkeen poistaa BGE seuraavasta 2.8-julkaisusta UPBGE:stä tulee käytännössä ainoa, joka seuraa pelimoottorin kehitystä. Tämä antaa mahdollisuuksien mukaan vielä enemmän vapautta tehdä tiettyjä päätöksiä, koska emme koskaan joudu millään tavalla ristiriitaan virallisen version kanssa.


Kehitysjakso kestää 4 kuukautta: 3 kuukautta uusien ominaisuuksien ja tekijöiden lisäämiseen ja 1 kuukausi virheiden korjaamiseen. Sitten uusi julkaisu on ladattavissa (noin 3 tai 4 vuodessa).
Kehitysjakso kestää 4 kuukautta: 3 kuukautta uusien ominaisuuksien ja tekijöiden lisäämiseen ja 1 kuukausi virheiden korjaamiseen. Sitten uusi julkaisu on ladattavissa (noin 3 tai 4 vuodessa).
Rivi 29: Rivi 29:
UPBGE yhdistää säännöllisesti Blenderin viralliset uudet korjaustiedostot pysyäkseen ajan tasalla Blenderin viimeisistä kehitysversioista.
UPBGE yhdistää säännöllisesti Blenderin viralliset uudet korjaustiedostot pysyäkseen ajan tasalla Blenderin viimeisistä kehitysversioista.


UPBGE-tiimi koostuu vapaaehtoisista; BGE-käyttäjät, jotka ovat kiinnostuneita pelimoottorien kehittämisestä, verkkokehittäjä ja viestintäpäällikkö.
UPBGE-tiimi koostuu vapaaehtoisista; BGE-käyttäjistä, jotka ovat kiinnostuneita pelimoottorien kehittämisestä, verkkokehittäjistä ja viestintäpäälliköstä.


== Asennus ==
== Asennus ==
Ohjelman [https://upbge.org/#/download kotisivulta] löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.
Ohjelman [https://upbge.org/#/download kotisivulta] löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.


== Aiheesta muualla ==
* [https://youtube.com/playlist?list=PLUVnKHj04Jzs8EAlV9BJGafxqGTdqp7b9 Opetusvideoita] YouTubessa.




{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}

Nykyinen versio 26. maaliskuuta 2022 kello 16.00

UPBGE


UPBGE 0.30 perustilassa.
Kehittäjä(t) Porteries Tristan, Blender Foundation
Ensijulkaisu 0.0.1 / 21 syyskuuta 2019
Vakaa versio 0.3  / 4. joulukuuta 2021
Ohjelmoitu C, C++, Python
Lisenssi GPL
Kotisivu upbge.org
Lähdekoodi github.com/UPBGE/upbge

UPBGE eli Uchronia Project Blender Game Engine. UPBGE on Blenderin porttaus/klooni, jonka Porteries Tristan (Blender Game Enginen kehittäjä) ja jotkut hänen ystävänsä loivat syyskuussa 2015.

Se on itsenäinen haara ja sen tavoitteena on puhdistaa ja parantaa nykyistä Blender Game Engine (BGE) -koodia, kokeilla uusia ominaisuuksia ja toteuttaa unohdettuja ominaisuuksia, jotka ovat tällä hetkellä olemassa, mutta joita ei ole yhdistetty viralliseen Blender-runkoon.

Tällä hetkellä Blender Foundationin päätöksen jälkeen poistaa BGE seuraavasta 2.8-julkaisusta UPBGE:stä tulee käytännössä ainoa, joka seuraa pelimoottorin kehitystä. Tämä antaa mahdollisuuksien mukaan vielä enemmän vapautta tehdä tiettyjä päätöksiä, koska emme koskaan joudu millään tavalla ristiriitaan virallisen version kanssa.

Kehitysjakso kestää 4 kuukautta: 3 kuukautta uusien ominaisuuksien ja tekijöiden lisäämiseen ja 1 kuukausi virheiden korjaamiseen. Sitten uusi julkaisu on ladattavissa (noin 3 tai 4 vuodessa).

UPBGE yhdistää säännöllisesti Blenderin viralliset uudet korjaustiedostot pysyäkseen ajan tasalla Blenderin viimeisistä kehitysversioista.

UPBGE-tiimi koostuu vapaaehtoisista; BGE-käyttäjistä, jotka ovat kiinnostuneita pelimoottorien kehittämisestä, verkkokehittäjistä ja viestintäpäälliköstä.

Asennus[muokkaa]

Ohjelman kotisivulta löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.

Aiheesta muualla[muokkaa]


v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL