Ero sivun ”OGRE” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
p (kuvat) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{ Ohjelma | {{ Ohjelma | ||
| nimi=OGRE | | nimi=OGRE | ||
| kuva= | | kuva=[[Kuva:Ogre-logo.png|200px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti= | ||
| lisenssi=[[MIT]] | | lisenssi=[[MIT]] | ||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
| kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org] | | kotisivu=[http://www.ogre3d.org www.ogre3d.org] | ||
}} | }} | ||
OGRE on avoimen lähdekoodin 3D SDK -ohjelmistokehys | [[Kuva:OGRE-screenshot.png|thumb|300px|Kuvakkaapus virallisesta OGRE Demo paketista 1600*1200 OpenGL renderöinti tarkkuudella.]] | ||
'''OGRE''' on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori (SDK -ohjelmistokehys), joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason [[OpenGL]] grafiikan tuottamiseen. Eli se tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille ja Linuxille. | |||
Ogre ei yksin riitä pelin kehitykseen vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja. | Ogre ei yksin riitä pelin kehitykseen vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja. | ||
Rivi 16: | Rivi 18: | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
* [[Pelikehitys]] | * [[Pelikehitys]] | ||
{{Pelinteko}} | |||
[[Luokka: Pelikehitys]] | [[Luokka: Pelikehitys]] | ||
[[Luokka: Kehitystyökalut]] | [[Luokka: Kehitystyökalut]] |
Versio 30. marraskuuta 2013 kello 20.10
OGRE | |
---|---|
Lisenssi | MIT |
Kotisivu | www.ogre3d.org |
OGRE on avoimen lähdekoodin 3D-grafiikkamoottori (SDK -ohjelmistokehys), joka on suunniteltu helpottamaan kolmiulotteisuutta hyödyntävien ohjelmien rakentamista. Luokkakirjasto kätkee taakseen ominaisuudet joita tarvitaan vain alemman tason OpenGL grafiikan tuottamiseen. Eli se tarjoaa rajapinnan kolmiulotteisen maailman käsittelyyn. Ohjelmistokehys on saatavissa Windowsille ja Linuxille.
Ogre ei yksin riitä pelin kehitykseen vaan kehittäjän on koodattava itse muut osat kuten tekoäly-, fysiikka-, verkko- ja äänikoodi tai käytettävä valmiita kirjastoja.
Lisätyökalut
blender-orgexml on ohjelma jolla voidaan tuoda Blenderillä mallinnettua materiaalia Ogrelle.