Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä
p (→id Tech 2) |
p (→id Tech 2) |
||
Rivi 12: | Rivi 12: | ||
==id Tech 2== | ==id Tech 2== | ||
'''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[ | '''id Tech 2''' (aiemmin tunnettu nimillä '''Quake engine''' ja '''Quake II engine''') oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn [[wikipedia:en:Client–server model|asiakas-palvelin-rakennetta]] osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille. | ||
* [[Quake II]] (1997) | * [[Quake II]] (1997) | ||
Versio 4. joulukuuta 2020 kello 16.36
id Tech on id Softwaren suunnittelema ja kehittämä erillisten pelimoottoreiden sarja. Vanhemmat näistä ovat avointa lähdekoodia, uusimpien ollen suljetun ja omisteisen lähdekoodin tuotteita.
id Tech 1
- Doom (1993)
- Doom II: Hell on Earth (1994)
- Heretic (1994)
- Hexen: Beyond Heretic (1995)
- Strife: Quest for the Sigil (1996)
- Hacx: Twitch 'n Kill (1997)
- Freedoom (2003)
id Tech 2
id Tech 2 (aiemmin tunnettu nimillä Quake engine ja Quake II engine) oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn asiakas-palvelin-rakennetta osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
- Quake II (1997)
id Tech 3
id Tech 4
John Carmackin suunnittelema OpenGL-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
- Doom 3 (2004)
- Quake 4 (2005)
- Prey (2006)
- Enemy Territory: Quake Wars (2007)
id Tech 5
id Tech 6
Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös Vulkan-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt CryEnginen parissa.
- Doom (2016) (2016)
- Wolfenstein II: The New Colossus (2017)
- Wolfenstein: Youngblood (2019)
id Tech 7
- Doom Eternal (2020)