Ero sivun ”AwesomeBump” versioiden välillä
p (lähdekoodi) |
p (→Katso myös) |
||
Rivi 38: | Rivi 38: | ||
* [[Blender]] | * [[Blender]] | ||
{{Pelinteko}} | |||
[[Luokka:Teksturointiohjelmat]] | [[Luokka:Teksturointiohjelmat]] |
Versio 13. maaliskuuta 2022 kello 02.07
AwesomeBump | |
---|---|
Käyttöliittymä | QT |
Lisenssi | GPLv3 |
Kotisivu | |
Lähdekoodi | github.com/kmkolasinski/AwesomeBump |
AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.
Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle [2]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.
Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.
Asennus
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.
Arch Linux
AwesomeBump voidaan asentaa AUR:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:
$ yay -S awesomebumpAUR
Tekstuurikartoituksen mallinnus
Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.
Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.