Ero sivun ”UPBGE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (sanamuoto)
p (Tehdään toinen lista)
Rivi 34: Rivi 34:
Ohjelman [https://upbge.org/#/download kotisivulta] löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.
Ohjelman [https://upbge.org/#/download kotisivulta] löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.


== Aiheesta muualla ==
* [https://youtube.com/playlist?list=PLUVnKHj04Jzs8EAlV9BJGafxqGTdqp7b9 Opetusvideoita YouTubessa].




{{Pelinteko}}
{{Pelinteko}}

Versio 14. maaliskuuta 2022 kello 14.20

UPBGE


UPBGE 0.3 perustilassa.
Kehittäjä(t) Porteries Tristan, Blender Foundation
Ensijulkaisu 0.0.1 / 21 syyskuuta 2019
Vakaa versio 0.3  / 4. joulukuuta 2021
Ohjelmoitu C, C++, Python
Lisenssi GPL
Kotisivu upbge.org
Lähdekoodi github.com/UPBGE/upbge

UPBGE eli Uchronia Project Blender Game Engine. UPBGE on Blenderin porttaus/klooni, jonka Porteries Tristan (Blender Game Enginen kehittäjä) ja jotkut hänen ystävänsä loivat syyskuussa 2015.

Se on itsenäinen haara ja sen tavoitteena on puhdistaa ja parantaa nykyistä Blender Game Engine (BGE) -koodia, kokeilla uusia ominaisuuksia ja toteuttaa unohdettuja ominaisuuksia, jotka ovat tällä hetkellä olemassa, mutta joita ei ole yhdistetty viralliseen Blender-runkoon.

Tällä hetkellä Blender Foundationin päätöksen jälkeen poistaa BGE seuraavasta 2.8-julkaisusta UPBGE:stä tulee käytännössä ainoa, joka seuraa pelimoottorin kehitystä. Tämä antaa mahdollisuuksien mukaan vielä enemmän vapautta tehdä tiettyjä päätöksiä, koska emme koskaan joudu millään tavalla ristiriitaan virallisen version kanssa.

Kehitysjakso kestää 4 kuukautta: 3 kuukautta uusien ominaisuuksien ja tekijöiden lisäämiseen ja 1 kuukausi virheiden korjaamiseen. Sitten uusi julkaisu on ladattavissa (noin 3 tai 4 vuodessa).

UPBGE yhdistää säännöllisesti Blenderin viralliset uudet korjaustiedostot pysyäkseen ajan tasalla Blenderin viimeisistä kehitysversioista.

UPBGE-tiimi koostuu vapaaehtoisista; BGE-käyttäjistä, jotka ovat kiinnostuneita pelimoottorien kehittämisestä, verkkokehittäjistä ja viestintäpäälliköstä.

Asennus

Ohjelman kotisivulta löytyvät yleiset asennuspaketit Linuxille, Windosille ja macOS:lle.

Aiheesta muualla


v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL