Ero sivun ”SFML” versioiden välillä
SFML |
p malline |
||
| Rivi 29: | Rivi 29: | ||
* Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt. | * Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt. | ||
{{Pelinteko}} | |||
[[Luokka: Kirjastot]] | [[Luokka: Kirjastot]] | ||
Nykyinen versio 19. marraskuuta 2025 kello 22.54
| SFML | |
|---|---|
| Tekijä(t) | Laurent Gomila |
| Kehittäjä(t) | Laurent Gomila, SFML-yhteisö |
| Ensijulkaisu | 2007 |
| Vakaa versio | 3.0.2 / 1. lokakuuta 2024 |
| Kehitysversio | 3.x, 4.0.0 |
| Ohjelmoitu | C++ |
| Käyttöliittymä | Ohjelmointirajapinta (API) |
| Tyyppi | Multimediakirjasto / Pelinkehityskirjasto (2D) |
| Lisenssi | zlib/png -lisenssi |
| Kotisivu | www.sfml-dev.org |
| Lähdekoodi | github.com/SFML/SFML |
SFML (Simple and Fast Multimedia Library) on C++:lla kirjoitettu kirjasto, joka tarjoaa helppokäyttöisen rajapinnan järjestelmän komponentteihin (kuten grafiikka, ääni, syöte ja verkko). Se on erinomainen valinta 2D-pelien kehittämiseen Linuxilla. SFML on saatavilla ja täysin tuettu Linuxille, macOS:lle ja Windowsille (sekä 32- että 64-bittisille alustoille), mikä tekee siitä ihanteellisen alustan siirrettäville projekteille. SFML:n piirtokontekstit perustuvat aina OpenGL:ään. Tämä mahdollistaa sen omien piirtofunktioiden käytön lisäksi myös suoran piirtämisen OpenGL-komennoilla, tarjoten joustavuutta grafiikan renderöintiin.
Käyttötarkoitus
[muokkaa]SFML on suunniteltu tarjoamaan yksinkertaiset modulaariset rajapinnat multimediaohjelmointiin, jakaen toiminnallisuuden erillisiin moduuleihin:
- Järjestelmä: Aika, säikeet ja vektorit.
- Ikkuna: Ikkunan ja syötteen (näppäimistö, hiiri, peliohjaimet) hallinta.
- Grafiikka: 2D-piirto, kuva- ja tekstuurien lataus sekä tekstin näyttäminen.
- Ääni: Äänentoisto ja 3D-äänen tuki.
- Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt.