Ero sivun ”SFML” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
SFML
 
p malline
 
Rivi 29: Rivi 29:
* Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt.
* Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt.


{{Pelinteko}}
[[Luokka: Kirjastot]]
[[Luokka: Kirjastot]]
[[Luokka: Pelikehitys]]

Nykyinen versio 19. marraskuuta 2025 kello 22.54

SFML
Tekijä(t) Laurent Gomila
Kehittäjä(t) Laurent Gomila, SFML-yhteisö
Ensijulkaisu 2007
Vakaa versio 3.0.2  / 1. lokakuuta 2024
Kehitysversio 3.x, 4.0.0
Ohjelmoitu C++
Käyttöliittymä Ohjelmointirajapinta (API)
Tyyppi Multimediakirjasto / Pelinkehityskirjasto (2D)
Lisenssi zlib/png -lisenssi
Kotisivu www.sfml-dev.org
Lähdekoodi github.com/SFML/SFML

SFML (Simple and Fast Multimedia Library) on C++:lla kirjoitettu kirjasto, joka tarjoaa helppokäyttöisen rajapinnan järjestelmän komponentteihin (kuten grafiikka, ääni, syöte ja verkko). Se on erinomainen valinta 2D-pelien kehittämiseen Linuxilla. SFML on saatavilla ja täysin tuettu Linuxille, macOS:lle ja Windowsille (sekä 32- että 64-bittisille alustoille), mikä tekee siitä ihanteellisen alustan siirrettäville projekteille. SFML:n piirtokontekstit perustuvat aina OpenGL:ään. Tämä mahdollistaa sen omien piirtofunktioiden käytön lisäksi myös suoran piirtämisen OpenGL-komennoilla, tarjoten joustavuutta grafiikan renderöintiin.

Käyttötarkoitus

[muokkaa]

SFML on suunniteltu tarjoamaan yksinkertaiset modulaariset rajapinnat multimediaohjelmointiin, jakaen toiminnallisuuden erillisiin moduuleihin:

  • Järjestelmä: Aika, säikeet ja vektorit.
  • Ikkuna: Ikkunan ja syötteen (näppäimistö, hiiri, peliohjaimet) hallinta.
  • Grafiikka: 2D-piirto, kuva- ja tekstuurien lataus sekä tekstin näyttäminen.
  • Ääni: Äänentoisto ja 3D-äänen tuki.
  • Verkko (Network): TCP/UDP-socketit ja HTTP-pyynnöt.
v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Pelisuunnittelu | 2D-peliohjelmoinnin aloitusopas Linuxille | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE | GameMaker
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL