Ero sivun ”LÖVE” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (fix)
pEi muokkausyhteenvetoa
Rivi 3: Rivi 3:
| kuva=  
| kuva=  
| kuvateksti=  
| kuvateksti=  
| lisenssi=[[zlib]], [[libpng]]  
| lisenssi=[[zlib-lisenssi]], [[libpng-lisenssi]]
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| käyttöliittymä=[[SDL]], [[SDL2]] [[OpenGL]]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]
| kotisivu=[https://love2d.org/ love2d.org]

Versio 6. helmikuuta 2016 kello 14.27

Löve
Käyttöliittymä SDL, SDL2 OpenGL
Lisenssi zlib-lisenssi, libpng-lisenssi
Kotisivu love2d.org

Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Windowsille, Mac OS X:lle ja Ubuntulle.

Asennus

Ubuntu

Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle.

LÖVE voidaan asentaa PPA:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:

$ sudo add-apt-repository ppa:bartbes/love-stable
$ sudo apt-get update && sudo apt-get -y install love

Käyttö

Versio numeron tarkistus

love --version

Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.

love ~/pelikansio/

Ohjelma voi olla päätteeltään ohjelma.love tai ohjelma.lua. .love päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä conf.lua niminen asetustiedosto.

Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on $XDG_DATA_HOME/love/ tai ~/.local/share/love/.

Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi geditiin.

Seuraava rivi tulostaa 800 x 600 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen. Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.

 function love.draw()
    love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300)
 end

Lisäkirjastot

  • Animations And Love on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
  • LoveFrames on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.
  • Advanced Tiled Loader on lisäkirjasto 2D-kuvatiilien lataamiseksi pelimoottorille.

Lisäohjelmat

  • Tiled map editor [1] on 2D-karttamuokkain, jota käytetään Advanced Tiled Loader-lisäkirjaston kanssa. Siitä on saatavissa versiot Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle.
  • Piskel on selaimella toimiva pikselimuokkain tarvittavan pikselitaiteen luomiseen. Ohjelmalla voi myös luoda peliin tarvittavia pikselianimaatioita.

Katso myös

  • Mari0 on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.

Aiheesta muualla

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL