Ero sivun ”Id Tech” versioiden välillä
p (→id Tech 7) |
p (→id Tech 7) |
||
Rivi 43: | Rivi 43: | ||
==id Tech 7== | ==id Tech 7== | ||
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]''' renderointia. | Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna '''id Tech 6'''-moottoriin, '''id Tech 7''' tukee ainoastaan '''[[Vulkan]]'''-renderointia. | ||
* [[Doom Eternal]] (2020) | * [[Doom Eternal]] (2020) | ||
{{Pelinteko}} | {{Pelinteko}} |
Versio 4. joulukuuta 2020 kello 17.28
id Tech on id Softwaren suunnittelema ja kehittämä erillisten pelimoottoreiden sarja. Vanhemmat näistä ovat avointa lähdekoodia, uusimpien ollen suljetun ja omisteisen lähdekoodin tuotteita.
id Tech 1
- Doom (1993)
- Doom II: Hell on Earth (1994)
- Heretic (1994)
- Hexen: Beyond Heretic (1995)
- Strife: Quest for the Sigil (1996)
- Hacx: Twitch 'n Kill (1997)
- Freedoom (2003)
id Tech 2
id Tech 2 (aiemmin tunnettu nimillä Quake engine ja Quake II engine) oli ensimmäinen id Softwaren kehittämä moottori, joka tuki reaaliaikaista 3D-mallinnusta ja käytti hajautetun tietojenkäsittelyn asiakas-palvelin-rakennetta osioiden tehtävät ja niiden suoritukset niin asiakkaiden ja palvelimen välille.
- Quake II (1997)
id Tech 3
id Tech, aiemmin tunnettu Quake III Arena engine-nimellä. Päivitettyä 1.26-versiota ja myöhempiä kutsuttiin Quake III Team Arena engine-nimellä, joka tuki kehittyneempiä hahmoja sekä isompia ulkotila-alueita. Sitä päivitettiin taas 2001 julkaisun Return to Castle Wolfensteinin takia ja lopulta käytettiin mm. ensimmäisessä Call of Duty:ssä 2003 ollen pohjana IW engine-moottorille.
- Quake III Arena (1999)
- Return to Castle Wolfenstein (2001)
- Call of Duty (2003)
id Tech 4
John Carmackin suunnittelema OpenGL-pohjainen moottori, jota ensi kerran käytettiin Doom 3:ssa.
- Doom 3 (2004)
- Quake 4 (2005)
- Prey (2006)
- Enemy Territory: Quake Wars (2007)
id Tech 5
Alun perin käytetty Rage:n moottorina, se sisältää id Tech 4 GUI-järjestelmän, uuden renderoinnin, MegaTexture 2.0-teknologian, parantuneet varjostukset sekä muuta.
- Rage (2010)
- Wolfenstein: New Order (2014)
- The Evil Within (2014)
- Wolfenstein: The Old Blood (2015)
id Tech 6
Sisältäen joitakin ominaisuuksia id Tech 5:sta, id lisäsi myös Vulkan-renderointi tuen. Kehityksestä vastasi Tiago Sousa, joka aiemmin oli työskennellyt CryEnginen parissa.
- Doom (2016) (2016)
- Wolfenstein II: The New Colossus (2017)
- Wolfenstein: Youngblood (2019)
id Tech 7
Kyeten näyttämään lisääntyneitä geometrisiä yksityiskohtia ilman kuvataajuuden tipahduksia verrattuna id Tech 6-moottoriin, id Tech 7 tukee ainoastaan Vulkan-renderointia.
- Doom Eternal (2020)