Ero sivun ”Quake engine” versioiden välillä
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
pEi muokkausyhteenvetoa |
pEi muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 9: | Rivi 9: | ||
}} | }} | ||
{{Perustietoa|Quake-pelimoottori}} | {{Perustietoa|Quake-pelimoottori}} | ||
'''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon]. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. | '''Quake''' on [[id Software]]n kehittämä pelimoottori [[Quake]] peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin [https://quake.fandom.com/wiki/GLQuake GLQuake-versioon]. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Vaikka Quake engine on nähtynkin erillisenä moottorina, se on käytännössä [[id Tech 2]]-muunnos. | ||
[[wikipedia:fi:Quake-pelimoottori|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999. | [[wikipedia:fi:Quake-pelimoottori|Quake-pelimoottori]] julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999. | ||
Rivi 15: | Rivi 15: | ||
==Katso myös== | ==Katso myös== | ||
* [[Quake]] | * [[Quake]] | ||
* [[id Tech]] | |||
{{Pelinteko}} | {{Pelinteko}} | ||
[[Luokka:Pelimoottorit]] | [[Luokka:Pelimoottorit]] |
Versio 4. joulukuuta 2020 kello 17.35
Quake (engine) | |
---|---|
Lisenssi | GPL |
Kotisivu | www.idsoftware.com |
Linux.fi-wikissä artikkelit käsittelevät yleensä aihettaan siltä osin, kuin se koskee Linuxia ja avoimia/vapaita ohjelmistoja. Yleisluontoisemman artikkelin tästä aiheesta löydät tietosanakirja Wikipediasta.
Quake on id Softwaren kehittämä pelimoottori Quake peliä varten. Sen ohjelmoi John Carmack ja Michael Abrash. Quake suunniteltiin ja ohjelmointiin siten että kaikki grafiikka voidaan piirtää nopeasti tietokoneen prosessorilla. Myöhemmin OpenGL-tuki lisättiin GLQuake-versioon. Quaken maailma koostui kolmiulotteisista objekteista, toisin kuin sen edeltäjät, jotka käyttivät 2D-spriteja hahmojen ja objektien luomiseen. Vaikka Quake engine on nähtynkin erillisenä moottorina, se on käytännössä id Tech 2-muunnos.
Quake-pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina joulukuussa 1999.