Material Maker
Material Maker | |
---|---|
Kehittäjä(t) | Rodz Labs |
Käyttöliittymä | GTK |
Lisenssi | MIT |
Kotisivu | |
Lähdekoodi | github.com/RodZill4/godot-procedural-textures |
Material Maker on avoimen lähdekoodin prosessuaalinen PBR (Physically Based Rendering) tekstuurien luontityökalu, joka perustuu Godot-pelimoottoriin.
Materiaalit määritellään graafeiksi, joiden solmut luovat tai muuntavat tekstuureja. Ne voidaan viedä lopuksi esimerkiksi Godot-, Unity- ja Unreal-pelimoottoreille.
Käytettävissä on yli 200 solmua ja uusia solmuja voidaan luoda yhdistämällä ja ryhmittelemällä olemassa olevia solmuja tai kuvaamalla niitä GLSL:llä.
Verkkosivustolta voi selata yhteisön luomia materiaaleja ja siveltimiä ja avata ne Material Makerissa, sekä jakaa omia materiaaleja ja siveltimiä.
Jos et ole vielä käyttänyt Material Makeria, kannattaa katsoa tämä opetusohjelma: https://www.youtube.com/watch?v=mSuyrsJSZ_o
Material Maker voidaan ladata, myös Godot Engine -sovelluksesta, jolloin se luo suoraan tilamateriaalin, joka on käyttövalmis Godot-pelissäsi. Itsenäinen julkaisu vie sen sijaan sarjan PNG-kuvioita käytettäväksi missä tahansa moottorissa tai sovelluksessa, jota haluat käyttää.
Material Maker on uusi työkalu ja melkein kaikki generaattorit perustuvat GLSL-varjostimiin, joita voidaan muokata vaikkapa lennosta.
Käyttö[muokkaa]
Käyttäminen toimii vetämällä hiirellä valmiista kirjastosta kuvaaja muokkaimeen, valitsemalla vasta luotu solmu ja napsauttamalla Ctrl+F ja solmu muuttuu muokattavaksi, lyijykynä-painikkeella näkyy shader-muokkain, jota voidaan käyttää solmun muokkaamiseen. Sille voi antaa parametrejä, tuloja, lähtöjä ja GLSL-toiminnoin, joita käytetään tekstuurien luomiseen. Toistaiseksi sillä ei ole diagnostiikkatyökaluja, joten kannattaa aloittaa testaamallasi koodilla esimerkiksi Shadertoyn avulla. Koska GLSL:ssä kuvatut kuvat ovat matemaattisia funktioita, kaikki nämä generaattorit ovat resoluutiosta riippumattomia.
On myös mahdollista luoda ryhmä toisiinsa kytkettyjä generaattoreita käyttämällä Ctrl+G. Tämä luo uuden solmun, joka sisältää aiemmin valitut, pitäen samalla kaiken yhteyden graafin muihin solmuihin. Muokkaa uutta alakuvaa napsauttamalla hiljattain luodun solmun kynäpainiketta päästäksesi takaisin pääkäyrään käytä näkymän vasemmassa yläkulmassa olevaa Ylös-painiketta. Jos etäsolmu valittiin, sitä käytetään uuden solmun parametrien määrittämiseen. Kaikilla solmuilla on upotettu esikatselu. Napsauta vain kunkin solmun ulostulossa olevaa suljettua silmää avataksesi sen. 3D-esikatselua voidaan siirtää manuaalisesti ja oikeassa yläkulmassa oleva O-painike näyttää esikatselun graafisen näkymän taustana.
Kirjastoikkunassa on nyt monien generaattoreiden kuvakkeet ja suodatin. Uusia generaattoreita on melko vähän: koriste, kudonta, riimut, peili ja kaleidoskooppi, mutta varmaan lisää on tulossa.
Ohjelma on asennettavissa Windows ja Linux käyttöjärjestelmiin.
Asennus[muokkaa]
Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit 64-bittisinä binääreinä, sekä se on saatavana myös Godot-laajennuksena Godot Asset-kirjaston kautta.
Flatpak[muokkaa]
Material Maker voidaan asentaa Flatpak Flathub Storen kautta useisiin Linux pohjaisiin jakeluihin. Voit myös asentaa ohjelman komentoriviltä komennolla:
$ flatpak install flathub io.github.RodZill4.Material-Maker
Ohjelman käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
$ flatpak run io.github.RodZill4.Material-Maker
Ohjelman päivitys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
$ flatpak update io.github.RodZill4.Material-Maker
Ohjelman käyttäjäkohtainen poisto tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
$ flatpak --user uninstall io.github.RodZill4.Material-Maker
Ohjelman poistaminen järjestelmänlaajuisena tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
# flatpak uninstall io.github.RodZill4.Material-Maker