LÖVE
Löve | |
---|---|
Käyttöliittymä | SDL, SDL2 OpenGL |
Lisenssi | Zlib, libpng |
Kotisivu | love2d.org |
Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Lua-scripti kieltä käyttäen. Löve:stä on saatavana versiot Windowsille, Mac OS X:lle ja Ubuntulle.
Asennus
Ubuntu
Ohjelman kotisivuilta löytyvät 32- ja 64-bittiset paketit Ubuntulle, sekä PPA:n osoite.
Käyttö
Versio numeron tarkistus
love --version
Ohjelman 0.8.0 version käynnistys tapahtuu komentoriviltä seuraavasti.
love ~/pelikansio/
Ohjelma voi olla päätteeltään ohjelma.love tai ohjelma.lua. .love päätteellä nimetty tiedosto on pakattu zip-tiedosto, jonka pääte on uudelleen nimetty. Muuta ohjelman päätettä zip-tidostoksi niin tiedoston purun jälkeen näet pelin lähdekoodin. Ohjelman kuvakkeen kaksoisnäpäytys ei aina välttämättä toimi. Paras tapa on käynnistää se komentoriviltä. Pelin kansiosta voi myös löytyä conf.lua niminen asetustiedosto.
Pelien asetukset tallentuvat kotihakemistoosi. Polku on $XDG_DATA_HOME/love/ tai ~/.local/share/love/.
Lövea voi opetella kirjoittamalla koodi tekstimuokkaimeen esimerkiksi geditiin.
Seuraava rivi tulostaa 800 x 600 kokoiseen ikkunaan perinteisen Hei Maailma! ilmoituksen. Luo main.lua ja lisää siihen seuraavat rivit ja katso ylempää löytyvää käynnistyskäskyä.
function love.draw() love.graphics.print('Hei maailma!', 400, 300) end
Lisäkirjastot
- Animations And Love on lisäkirjasto animaatioiden tekoa varten. Se on poistettu 0.6.0 versiosta lähtien. Mutta on ladatavissa ja otettavissa käyttöön myös uusimpiin versioihin.
- LoveFrames on lisäkirjasto käyttöliittymää varten. Siinä on kaikki käyttöliittymä komponentit edustettuina.
- Advanced Tiled Loader on lisäkirjasto 2D-kuvatiilien lataamiseksi pelimoottorille.
Lisäohjelmat
Tiled map editor [1] on 2D-karttamuokkain, jota käytetään Advanced Tiled Loader-lisäkirjaston kanssa. Siitä on saatavissa versiot Linuxille, Windowsille ja Mac OS X:lle.
Katso myös
- Mari0 on Lövella tehty 2D-tasohyppelypeli.
Aiheesta muualla
- Löve dokumentaatio
- Youtube.com - Tutorial for Beginners Part 1/16
- Löve - Platform Game Programming Tutorial