AwesomeBump

Linux.fista
Versio hetkellä 13. maaliskuuta 2022 kello 02.07 – tehnyt Lahtis (keskustelu | muokkaukset) (→‎Katso myös)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
AwesomeBump

Käyttöliittymä QT
Lisenssi GPLv3
Kotisivu
  • github.com/kmkolasinski/AwesomeBump
  • [1] [vanhentunut linkki]
  • Lähdekoodi github.com/kmkolasinski/AwesomeBump

    AwesomeBump on avoimen lähdekoodin Qt-ohjelma. Se on suunniteltu tuottamaan yhdestä tekstuurista useita kuvakarttoja, joita käytetään mm. 3D-mallineen tai pelin tekstuurien parantamiseen. 3D-tekstuurien pintojen muotoja varten tarvitaan tekstuurista muutama erilainen kuva, joista kukin toimii ns. karttana 3D-ohjelmalle tai pelille. Tekstuurikuvan kartoilla voidaan kuvata mm. pinnanmuotoa, korkeutta, valon heijastumista pinnalta, sekä muita yksityiskohtia. Näin 3D-ohjelma voi näyttää realistisempia pintamuotoja ja siitä heijastuvaa valoa. Tekstuurikuvan RGB-väriarvot vastaavat ohjelmointikielessä Vectoreiden x,y,z arvoja. Tekniikkaa kutsutaan tekstuurikartoituksen (Texture mapping) nimellä.

    Koska kuvankäsittely tehdään 99% cpu:lla, ohjelma toimii erittäin nopeasti ja kaikkia parametreja voidaan muuttaa reaaliajassa. AwesomeBump tehtiin vaihtoehdoksi Insane Bump GIMP-liitännäiselle [2]. Ohjelma vastaa Windowsin kaupallista Crazybump työkalua.

    Ohjelma on asennettavissa Linux, macOS ja Windows käyttöjärjestelmiin.

    Asennus

    Ohjelman kotisivuilta löytyvät asennuspaketit.

    Arch Linux

    AwesomeBump voidaan asentaa AUR:n kautta. Avaa komentorivi ja komenna:

    $ yay -S awesomebumpAUR
    

    Tekstuurikartoituksen mallinnus

    Paras mallinnustulos saadaan kun 3D-mallineeseen yhdistetään viisi erilaista tekstuurikuvaa. Kuvat ovat eng. diffuse texture, normal texture, specularity texture, occlusioon texture ja displacement texture. Näin mallineen tekstuurista tulee huomattavasti parempi. Tätä keinoa esimerkiksi kaikki ammattimallintajat ja pelikehittäjät käyttävät.

    Tekstuurimappaus käytännössä

    Esimerkiksi Youtubesta löytyy erittäin laadukas videosarja OpenGL C++ linux-ohjelmoinnista, joissa keskitytään eri tekstuurikartoituksien käyttöön ohjelmoijan näkökulmasta katsoen.

    Aiheesta muualla

    Katso myös

    v  k  m
    Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
     Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
     2D 
     Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
      -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
     3D 
     Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
     Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
     Keskeytyneet  Crystal Space
      kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
     Kuvankäsittely  Gimp
      -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
     Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
      -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
      -Tekstuurien luonti  ArmorLab
      -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
     Maastogeneraattorit  TerraForge3D
     Ohjelmointikielet 
      -Käännettävät  C | C++
      -Tulkattavat  Java | Python | Lua
      Ohjelmointimoduulit  pygame
      -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL