Ero sivun ”Godot Engine” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
 
(4 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 19: Rivi 19:
}}
}}


'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. Se tarjoaa valtavan joukon yhteisiä välineitä, joten voit vain keskittyä tekemään pelin ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen. Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.
'''Godot Engine''' tai '''Godot''' on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]] tyylisen [[GDScript]]-kielen avulla. Godot tarjoaa valtavan määrän yleisiä työkaluja, joten voit keskittyä pelisi tekemiseen ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen.
 
Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.
 
Godot on täysin ilmainen ja avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alainen. Ei sitoumuksia, ei rojalteja, ei mitään. Pelisi on sinun, viimeistä riviä myöten.  


==Asennus==
==Asennus==
Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [https://store.steampowered.com/app/404790 Steam]istä.
Godot Engine löytyy ohjelman [https://godotengine.org/download kotisivuilta], sekä [https://store.steampowered.com/app/404790 Steam]istä.
===Laajennukset===
Godotiin on saatavilla myös paljon liitännäisiä, jotka lisäävät ohjelmaan ominaisuuksia. Alla on lueteltu joitakin niitä.
* [https://goostengine.github.io/ Goost]
* [https://github.com/Zylann/godot_heightmap_plugin?tab=readme-ov-file HeightMap terrain plugin for Godot Engine]


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://docs.godotengine.org/fi/stable/index.html Godot Enginen suomenkielinen dokumentaatio] ja manuaali
* [https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/170114/Miettinen_Teemu_2D-pelin%20kehitt%c3%a4minen%20Godot%20Enginell%c3%a4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä]
* [https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/170114/Miettinen_Teemu_2D-pelin%20kehitt%c3%a4minen%20Godot%20Enginell%c3%a4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 2D-pelin kehittäminen Godot Enginellä]
* [https://docs.godotengine.org/fi/stable/index.html Godot Enginen suomenkielinen Dokumentaatio]
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PLS9MbmO_ssyDk79j9ewONxV88fD5e_o5d Godot 3 Tutorial Series] YouTubessa.
* [https://www.youtube.com/playlist?list=PLS9MbmO_ssyDk79j9ewONxV88fD5e_o5d Godot 3 Tutorial Series] YouTubessa.


{{Malline:Pelinteko}}
{{Malline:Pelinteko}}
[[Luokka:Pelimoottorit]]
[[Luokka:Pelimoottorit]]

Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2024 kello 17.34

Godot Engine


Kuvakaappaus Godot 3.4.3 versiosta.
Tekijä(t) Juan Linietsky, Ariel Manzur
Kehittäjä(t) Godot-yhteisö
Ensijulkaisu 1.0 / 17. joulukuuta 2014
Vakaa versio 3.4.3  / 25. helmikuuta 2022
Kehitysversio 4.0 alpha 2  / 9. helmikuuta 2022
Ohjelmoitu C, C++
Lisenssi MIT-lisenssi
Kotisivu godotengine.org
Lähdekoodi github.com/godotengine

Godot Engine tai Godot on avoimen lähdekoodin 2D ja 3D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan Python tyylisen GDScript-kielen avulla. Godot tarjoaa valtavan määrän yleisiä työkaluja, joten voit keskittyä pelisi tekemiseen ilman että tarvii keksiä pyörää uudelleen.

Ohjelmisto on saatavissa Linuxin lisäksi myös Windowsille ja Mac OS:lle. Ohjelmistoa käytetään varsin paljon kaksiulotteisten pelien kehittämisessä ja se on suuremmilta osiltaan suomenkielinen.

Godot on täysin ilmainen ja avoimen lähdekoodin MIT-lisenssin alainen. Ei sitoumuksia, ei rojalteja, ei mitään. Pelisi on sinun, viimeistä riviä myöten.

Asennus[muokkaa]

Godot Engine löytyy ohjelman kotisivuilta, sekä Steamistä.

Laajennukset[muokkaa]

Godotiin on saatavilla myös paljon liitännäisiä, jotka lisäävät ohjelmaan ominaisuuksia. Alla on lueteltu joitakin niitä.

Aiheesta muualla[muokkaa]

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL