Ero sivun ”Simple DirectMedia Layer” versioiden välillä
p (malline) |
|||
(5 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Perustietoa}} | {{Perustietoa}} | ||
{{ | {{Kirjasto | ||
| nimi=SDL | | nimi = SDL | ||
| kuva=[[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]] | | kuva = [[Tiedosto:Sdl_logo.png|200px]] | ||
| kuvateksti= | | kuvateksti = | ||
| lisenssi=[[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]] | | tekijä = | ||
| | | kehittäjä = | ||
| | | ensijulkaisu = | ||
| vakaaversio = | |||
| vakaapvm = | |||
| kehitysversio = | |||
| kehityspvm = | |||
| ohjelmoitu = | |||
| kirjasto = | |||
| lisenssi = [[LGPL]], [[zlib-lisenssi|zlib]] | |||
| kotisivu = [https://www.libsdl.org/ www.libsdl.org] | |||
| lähdekoodi = [https://hg.libsdl.org/SDL/ hg.libsdl.org/SDL] | |||
}} | }} | ||
'''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen. | '''SDL''' eli '''Simple DirectMedia Layer''' on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä [[Peliohjelmointi|peliohjelmointiin]]. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös [[OpenGL]]:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen. | ||
Rivi 47: | Rivi 56: | ||
* Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng | * Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng | ||
{{OpenGL}} | |||
{{Pelinteko}} | |||
Nykyinen versio 17. maaliskuuta 2022 kello 23.11
SDL | |
---|---|
Lisenssi | LGPL, zlib |
Kotisivu | www.libsdl.org |
Lähdekoodi | hg.libsdl.org/SDL |
SDL eli Simple DirectMedia Layer on ohjelmointirajapinta joka on suunnattu lähinnä peliohjelmointiin. Sillä onnistuu laitteistoriippumaton 2D-grafiikanpiirto, syötteiden luku yms. Myös OpenGL:ää voi käyttää SDL:n kanssa saumattomasti yhteen.
Simple DirectMedia Layeriä käytetään video toisto-ohjelmistoissa, emulaattoreissa ja suosituissa Valven Steam peleissä, sekä monissa Humble Bundle peleissä. SDL on avointa lähdekoodia. SDL versio 1.2 on julkaistu LGPL-lisenssillä ja uusin 12.08.2013 julkaistu 2.0 versio vapaammalla zlib-lisenssillä.
Tuetut käyttöjärjestelmät Linuxin lisäksi ovat Windows, Mac OS X, iOS, Android ja FreeBSD.
Asennus[muokkaa]
SDL-kirjaston asennus onnistuu käytännössä aina paketinhallinnasta, paketin nimi on yleensä libsdl. Jotkut ohjelmat vaativat myös joitain lisäkirjastoja. SDL:n lisäkirjastot ovat. Uusimmat kirjastot ovat libsdl2
1.2
- SDL_image — Tuki useille kuvaformaateille
- SDL_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
- SDL_net — Verkkotuki
- SDL_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
- SDL_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
2.0
- SDL2_image — Tuki useille kuvaformaateille
- SDL2_mixer — ääni ja moniääninen miksaus
- SDL2_net — Verkkotuki
- SDL2_ttf — TrueType kirjaimien renderöintituki
- SDL2_rtf — yksinkertainen Rich Text Format renderöinti
SDL:n lähdekoodi löytyy sen kotisivuilta, ja asennus onnistuu myös sitä kautta.
Aiheesta muualla[muokkaa]
SDL-ohjelmointi[muokkaa]
- Ohjelmointiputkasta löytyy myös lähinnä ohjelmoijille opas SDL:n asentamiseen
- SDL:n ja OpenGL:n yhteiskäyttö -opas Ohjelmointiputkassa
- Parallel Realitiesin SDL-peliohjelmoinnin opas
- SDL-peliohjelmoinnin opas (käsittelee myös OpenGL:ää ja peliohjelmoinnissa tarvittavaa matematiikkaa)
- Beginning Game Programming
- SDL tutorials - SDL tutorialisin peliohjelmointiopas
- Ernest Pazera: Focus on SDL (ISBN 1-59200-030-4 Cincinnati (OH) : Premier Press, cop. 2003) kirja, eng
OpenGL-kirjastoja |
OpenGL | FreeGLUT | GLFW | GLEW | GLM | GLU |
OpenGL varjostinohjelmakielet |
GLSL |
Muita kirjastoja |
Assimp | SDL | Vulkan |