Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä
p (Hienoa työtä portaalin luojalta. Tein pientä kielenhuoltoa.) |
|||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ==Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?== | ||
[[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Isometrinen peli - Unknown Horizons]] | [[Kuva:Unknown-Horizons.png|250px|thumb||Isometrinen peli - Unknown Horizons]] | ||
Aluksi vaikeahko, mutta | Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä. | ||
Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi? | ||
Rivi 16: | Rivi 16: | ||
==Pelisuunnittelu== | ==Pelisuunnittelu== | ||
Kuinka pelin voi suunnitella | Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää. | ||
==Ohjelmointikielen valinta== | ==Ohjelmointikielen valinta== | ||
===Python ja Lua=== | ===Python ja Lua=== | ||
[[Python]] ja [[Lua]] ovat korkeamman tason | [[Python]] ja [[Lua]] ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä Word of Warcraft käyttää lisäosissaan Luaa skriptauskielenä. Luaa voi käyttää esimerkiksi peleissä, joissa tarvitaan automatisointia. | ||
===Java=== | ===Java=== | ||
Java on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston Mooc-verkkokurssilla. | |||
===C++=== | ===C++=== | ||
Rivi 28: | Rivi 29: | ||
===Pascal=== | ===Pascal=== | ||
Tarjolla perinteinen tekstieditori ja komentorivipohjainen [[FreePascal]] | Tarjolla perinteinen tekstieditori ja komentorivipohjainen [[FreePascal]] tai graafiseen käyttöympäristöön pohjautuva [[Lazarus]]. 3D-pelimoottoreiksi löytyy mm. [[nxPascal]] ja [[Castle Game Engine]]. | ||
==Mikä on 2D-peli?== | ==Mikä on 2D-peli?== | ||
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit | 2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu monesti sivusta tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat [[Mari0]] ja [[The Mana World]]. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi [[Unknown Horizons]]. | ||
===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ===Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ||
Rivi 37: | Rivi 38: | ||
'''Mokoi Gaming Alchera''' | '''Mokoi Gaming Alchera''' | ||
[[Mokoi Gaming Alchera]] on graafinen kaksiulotteisten | [[Mokoi Gaming Alchera]] on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. [http://sourceforge.net/projects/mokoi/] | ||
'''GameEditor''' | '''GameEditor''' | ||
Rivi 45: | Rivi 46: | ||
'''o.h.r.RPG.c.e''' | '''o.h.r.RPG.c.e''' | ||
[[o.h.r.RPG.c.e]] on NES/SNES tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [http://rpg.hamsterrepublic.com/ohrrpgce/Main_Page] | [[o.h.r.RPG.c.e]] on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [http://rpg.hamsterrepublic.com/ohrrpgce/Main_Page] | ||
===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kaksiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
Rivi 51: | Rivi 52: | ||
'''Löve''' | '''Löve''' | ||
[[Löve]] on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan [[Lua]]-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. | [[Löve]] on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan [[Lua]]-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [http://www.youtube.com/watch?v=rXwtO4uSosc]. Löve:lla ohjelmoitu peli on muunmuassa [[Mari0]]. | ||
'''FIFE''' | '''FIFE''' | ||
* [[Fife]] on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan ? kielen avulla. [http://www.fifengine.de/] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Unknown Horizons]]. | * [[Fife]] on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan ?-kielen avulla. [http://www.fifengine.de/] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. [[Unknown Horizons]]. | ||
==Mikä on 3D-peli?== | ==Mikä on 3D-peli?== | ||
Rivi 63: | Rivi 64: | ||
===Kolmiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ===Kolmiulotteisia pelinkehitystyökaluja=== | ||
* [[Syntensity]] on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu. | * [[Syntensity]] on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu. | ||
* [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin kaksi- ja | * [[Platinum Arts Sandbox Game Maker]] on avoimen lähdekoodin kaksi- ja kolmiulotteisten pelien suunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma. | ||
====Kaupalliset ohjelmistot==== | ====Kaupalliset ohjelmistot==== | ||
* [[Axis Game Factory]] [http://www.axisgamefactory.com] on ammattitason luomis ja karttamuokkain Unity 3D:lle. | * [[Axis Game Factory]] [http://www.axisgamefactory.com] on ammattitason luomis- ja karttamuokkain Unity 3D:lle. | ||
* [http://unity3d.com/unity/multiplatform/desktop] | * [http://unity3d.com/unity/multiplatform/desktop Unity3D] | ||
===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ===Kolmiulotteisia pelimoottoreita=== | ||
* [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen | * [[OGRE]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla. | ||
* [[Crystal Space]] | * [[Crystal Space]] | ||
* [[Irrlicht Engine]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen | * [[Irrlicht Engine]] on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla. | ||
* [[Lightfeather 3D]] | * [[Lightfeather 3D]] | ||
* [[Panda3D]] [http://www.panda3d.org] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]]-kielen avulla. | * [[Panda3D]] [http://www.panda3d.org] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]]-kielen avulla. | ||
Rivi 85: | Rivi 86: | ||
==Moduulit== | ==Moduulit== | ||
* [[Pygame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty | * [[Pygame]] on avoimen lähdekoodin [[Python]]-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää [[SDL|SDL:n]] päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot. | ||
==Suomenkielistä kirjallisuutta== | ==Suomenkielistä kirjallisuutta== | ||
* Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5) | * Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, ''BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)'' | ||
* Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3) | * Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, ''Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)'' | ||
== Katso myös == | == Katso myös == |
Versio 2. helmikuuta 2014 kello 21.28
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!
Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä.
Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi?
- Suunnittelu
- Ohjelmointikielen opettelu
- Kuvankäsittely
- Ääni
- Mallinnus
- Lokalisointi
Pelisuunnittelu
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää.
Ohjelmointikielen valinta
Python ja Lua
Python ja Lua ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä Word of Warcraft käyttää lisäosissaan Luaa skriptauskielenä. Luaa voi käyttää esimerkiksi peleissä, joissa tarvitaan automatisointia.
Java
Java on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston Mooc-verkkokurssilla.
C++
Pascal
Tarjolla perinteinen tekstieditori ja komentorivipohjainen FreePascal tai graafiseen käyttöympäristöön pohjautuva Lazarus. 3D-pelimoottoreiksi löytyy mm. nxPascal ja Castle Game Engine.
Mikä on 2D-peli?
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu monesti sivusta tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat Mari0 ja The Mana World. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi Unknown Horizons.
Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja
Mokoi Gaming Alchera
Mokoi Gaming Alchera on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. [1]
GameEditor
GameEditor on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. [2]
o.h.r.RPG.c.e
o.h.r.RPG.c.e on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [3]
Kaksiulotteisia pelimoottoreita
Löve
Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Lua-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [4]. Löve:lla ohjelmoitu peli on muunmuassa Mari0.
FIFE
- Fife on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan ?-kielen avulla. [5] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. Unknown Horizons.
Mikä on 3D-peli?
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena.
Kolmiulotteisia pelinkehitystyökaluja
- Syntensity on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
- Platinum Arts Sandbox Game Maker on avoimen lähdekoodin kaksi- ja kolmiulotteisten pelien suunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma.
Kaupalliset ohjelmistot
- Axis Game Factory [6] on ammattitason luomis- ja karttamuokkain Unity 3D:lle.
- Unity3D
Kolmiulotteisia pelimoottoreita
- OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
- Crystal Space
- Irrlicht Engine on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
- Lightfeather 3D
- Panda3D [7] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan Python-kielen avulla.
Fysiikkamoottorit ja kirjastot
- Spring on 3D-fysiikkamoottori.
- Open Dynamics Engine [8] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto.
- Chipmunk Physics [9] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
- Bullet [10] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
- Newton Game Dynamics [11] on fysiikkamoottori.
- assimp [12] open asset impot library
Moduulit
- Pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
Suomenkielistä kirjallisuutta
- Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
- Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
Katso myös
Aiheesta muualla
- Pelitieto.net - Pelien peruskurssi
- Avoin ohjelmistokehitys - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
- sourceforge.net joka on maailman suurin avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
- Indie Game Development Guide
Sivu on työn alla
Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä.