Ero sivun ”Portaali:Peliohjelmointi Linuxilla” versioiden välillä
(jmonkeyengine) |
(OpenGL) |
||
Rivi 80: | Rivi 80: | ||
* [[Lightfeather 3D]] | * [[Lightfeather 3D]] | ||
* [[Panda3D]] [http://www.panda3d.org] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]]-kielen avulla. | * [[Panda3D]] [http://www.panda3d.org] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan [[Python]]-kielen avulla. | ||
* [[ | * [[jMonkeyEngine]] [http://jmonkeyengine.org/] on [[Java]]lla ja [[OpenGL]]:llä toteutettu avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori. | ||
==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== | ==Fysiikkamoottorit ja kirjastot== |
Versio 1. kesäkuuta 2014 kello 02.20
Tämän sivun tarkoitus on toimia lähtöpaikkana kaikille, jotka haluavat opetella peliohjelmointia Linux-ympäristössä. Monesti peliohjelmointiin liittyvät ohjeet ovat pelkkiä linkkilistauksia. Peliohjelmointi Linuxilla ilman tarkempaa tietoa on hankalaa. Tähän olisi tarkoitus luoda hyvä sivu, jossa kerrotaan mitä mitäkin ohjelma tekee ja mitä eri kirjastot tekevät. Tässä artikkelissa pyritään antamaan mahdollisimman yleispäteviä suosituksia, joiden pohjalta oman peli projektin ohjelmointi olisi helpompaa. Aloitetaan!
Millainen on Linux peliohjelmoijan näkökulmasta?
Aluksi vaikeahko, mutta tämän sivun on tarkoitus helpottaa sitä.
Mitä taitoja tarvitsen visuaalisen pelin luomiseksi?
- Suunnittelu
- Ohjelmointikielen opettelu
- Kuvankäsittely
- Ääni
- Mallinnus
- Lokalisointi
Pelisuunnittelu
Kuinka pelin voi suunnitella? Piirtääkö ja hahmottelee peli-idean paperille vai käyttääkö siihen suunniteltuja ohjelmia. On pelin tekijästä kiinni, mitä ohjelmia tai tapoja haluaa käyttää.
Ohjelmointikielen valinta
Python ja Lua
Python ja Lua ovat korkeamman tason skriptauskieliä, joita voidaan käyttää peliohjelmoinnissa mm. lisäominaisuuksien tuottamiseen. Niillä voidaan tuottaa myös koko peli niin haluttaessa. Skriptauskielen syntaksi on ohjelmakohtainen ja ohjelman toiminnot ovat ennalta määritellyt. Python ja Lua ovat tulkattavia kieliä. Aiheeseen liittyvänä esimerkkinä Word of Warcraft käyttää lisäosissaan Luaa skriptauskielenä. Luaa voi käyttää esimerkiksi peleissä, joissa tarvitaan automatisointia.
Java
Java on suosittu alustariippumaton ohjelmointikieli, joka käy myös pelinkehitykseen. Javaa voi opiskella helposti esimerkiksi Helsingin Yliopiston Mooc-verkkokurssilla.
C++
C++, SDL:n ja openGL:n opiskelusta löytyy Youtubesta todella hyviä opetusvideoita. Videoita voi hakea hakusanalla C++, SDL and openGL tai käydä thecplusplusguy nimisen henkilön kanavalla.
Pascal
Tarjolla perinteinen tekstieditori ja komentorivipohjainen FreePascal tai graafiseen käyttöympäristöön pohjautuva Lazarus. 3D-pelimoottoreiksi löytyy mm. nxPascal ja Castle Game Engine.
Mono
Mono on avoimen lähdekoodin toteutus Microsoftin kehittämästä .NET-arkkitehtuurista. Sitä käytetään nykyään enemmän suljetun lähdekoodin peleissä. Esimerkiksi Unity Technologiesin kehittämä monialustainen pelimoottori Unity 3D käyttää Monoa Linux toteutuksessaan. Richard Stallman ja Free Software Foundation ovat useita kertoja varoitelleet Monon käytön olevan vaarallista Microsoftin hakemien patenttien vuoksi. Free Software Foundation suosittelee ettei vapaata ohjelmistoa rakenneta Monon tai C#:n varaan. Huomattuja ongelmia Monolla ja Unity 3D:llä tehdyissä peleissä on myös miten muistia käsitellään (memory limit 3.5gb). Unity3D on vain 32-bittinen ja se voi vain käyttää 3.5gt muistia.
Mikä on 2D-peli?
2D-peli on kuvattu kaksiulotteisena kuvana. Kaksiulotteiset pelit on kuvattu monesti sivusta tai ylhäältä. Esimerkkejä kaksiulotteisista peleistä ovat Mari0 ja The Mana World. Isometriset pelit kuuluvat myös kaksiulotteisiin peleihin. Ne on kuvattu yläviistosta. Isometrinen peli on esimerkiksi Unknown Horizons.
Kaksiulotteisia pelinkehitystyökaluja
Mokoi Gaming Alchera
Mokoi Gaming Alchera on graafinen kaksiulotteisten pelien kehitystyökalu, joka sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka-, ääni ja verkkokirjastot. [1]
GameEditor
GameEditor on graafinen 2D-pelikehitystyökalu. [2]
o.h.r.RPG.c.e
o.h.r.RPG.c.e on NES/SNES-tyylinen 2D-pelikehitystyökalu ja roolipelimoottori. [3]
Kaksiulotteisia pelimoottoreita
Löve
Löve on 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Lua-kielen avulla. Peli voidaan ohjelmoida pelkkää tekstimuokkainta käyttäen. Ohjelmakoodi suoritetaan komentoriviä käyttäen. Ohjelman koodi on helppolukuista ja sen oppii nopeasti. Löve-pelimoottorilla voi myös tehdä 3D-pelejä, tekniikkaa kutsutaan raycastingiksi [4]. Löve:lla ohjelmoitu peli on muunmuassa Mari0.
FIFE
- Fife on isometrinen 2D-pelimoottori, jota ohjelmoidaan tulkattavan Python-kielen avulla. [5] Fife:llä ohjelmoituja pelejä ovat mm. Unknown Horizons.
Mikä on 3D-peli?
3D-pelit kuvataan kolmiulotteisena.
Kolmiulotteisia pelinkehitystyökaluja
- Syntensity on avoimen lähdekoodin 3D-peli ja pelinkehitystyökalu.
- Platinum Arts Sandbox Game Maker on avoimen lähdekoodin kaksi- ja kolmiulotteisten pelien suunnittelu- ja hiekkalaatikko-ohjelma.
Kaupalliset ohjelmistot
- Axis Game Factory on Axis Game Factory LLC:n ammattitason luomis- ja karttamuokkain Unity 3D:lle.
- Unity3D
- CryEngine on saksalaisen Crytekin julkaisema suljetun lähdekoodin pelimoottori, joka on saatavana esimerkiksi Valven Steam-jakelualustasta edulliseen kuukausihintaan.
Kolmiulotteisia pelimoottoreita
- OGRE on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kehys, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
- Crystal Space
- Irrlicht Engine on joustava 3D-grafiikkamoottori ja kirjasto, joka antaa kehittäjien tuottaa sovelluksia hyödyntäen laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa OpenGL:n avulla.
- Lightfeather 3D
- Panda3D [6] on 3D-grafiikkamoottori, jota ohjelmoidaan Python-kielen avulla.
- jMonkeyEngine [7] on Javalla ja OpenGL:llä toteutettu avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori.
Fysiikkamoottorit ja kirjastot
- Spring on 3D-fysiikkamoottori.
- Open Dynamics Engine [8] on avoimen lähdekoodin fysiikkakirjasto.
- Chipmunk Physics [9] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 2D-peleissä.
- Bullet [10] on fysiikkamoottori ja kirjasto, jota käytetään 3D-peleissä.
- Newton Game Dynamics [11] on fysiikkamoottori.
- assimp [12] open asset impot library
Moduulit
- Pygame on avoimen lähdekoodin Python-ohjelmointikieleen tehty peliohjelmointimoduuli. Se sisältää SDL:n päälle toteutetut grafiikka- ja äänikirjastot.
Suomenkielistä kirjallisuutta
- Ville Vuorela - Pelin tekijän käsikirja, BTJ-Kustannus 2007 (ISBN 978-951-692-661-5)
- Tony Manninen - Pelisuunnittelijan käsikirja, ideasta eteenpäin, Kustannus Oy Rajalla (ISBN 978-952-5271-68-3)
Englanninkielistä kirjallisuutta
- Jesse Schell - The Art of Game Design: A book of lenses
- Adam Lake - Game Programming Gems 8
- Flint Dille and John Zuur Platten - The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design (ISBN: 1-58065-066-X)
- Marc Saltzman - Game Design Secrets of the Sages (ISBN: 1-56686-904-8)
- Patrick O'Luanaigh - Game Design Complete (ISBN: 1-933097-00-0)
- Arnie Katz and Laurie Yates - Inside Electronic Game Design (ISBN: 1-55958-669-9)
- PixelProspector’s Indie Resources A nifty collection of resources for Indie Game Developers
Katso myös
Aiheesta muualla
- Pelitieto.net - Pelien peruskurssi
- Avoin ohjelmistokehitys - seminaari (hyviä pdf-tiedostoja aiheesta)
- sourceforge.net joka on maailman suurin avoimen lähdekoodin ohjelmistokehittäjien yhteisö.
- Indie Game Development Guide
Sivu on työn alla
Tätä sivua pyritään laajentamaan ajan kanssa. Tällä hetkellä työtä tekee lähinnä lahtis, joten apu on tarpeen. Sivusto saattaa näyttää aluksi listalta, mutta yritetään laajentaa tekstejä. Lopussa näkyvä Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit on oivallinen listaus, jonka avulla pääset kätevästi tutustumaan wikin tarjoamaan tietoon.