Ero sivun ”Ioquake3” versioiden välillä

Linux.fista
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (Sananen tästäkin pelimoottorista)
pEi muokkausyhteenvetoa
Rivi 9: Rivi 9:
}}
}}


'''ioquake3''' on avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori, joka perustuu [[wikipedia:fi:Quake_III_Arena|Quake 3 Arena]] ja Quake 3 Team Arena pelien lähdekoodiin. Sen kehitti [[id Software]] Quake III Areena -pelimoottoriksi. Pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina 20. elokuuta 2005. Sen jälkeen pelimoottoria on puhdistettu ja korjattu ohjelmointivirheistä, sekä lisätty siihen uusia ominaisuuksia. Tavoitteena on luoda avoimen lähdekoodin Quake 3-pelimoottori, joihin ihmiset ja kehittäjät luovat pelejä, sekä portata uusia alustoja ja muita projekteja.  
'''ioquake3''' on avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori, joka perustuu [[Quake III: Arena]] ja Quake 3 Team Arena pelien lähdekoodiin. Alkuperäisen Quake III Areena -pelimoottorin kehitti [[id Software]]. Pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina 20. elokuuta 2005. Sen jälkeen pelimoottoria on puhdistettu ja korjattu ohjelmointivirheistä yhteisön toimesta ja siihen on lisätty uusia ominaisuuksia. Tavoitteena on luoda avoimen lähdekoodin Quake 3-pelimoottori, joihin ihmiset ja kehittäjät luoda uusia pelejä, sekä portata muita projekteja.  


ioquake3-pelimoottori on ollut useille peliprojekteille perustana kuten [[OpenArena]], [[OpenWolf]], [[Tremulous]], [[Smokin' Guns]], [[Urban Terror]], [[Turtle Arena]] ja [[World of Padman]].
ioquake3-pelimoottori on ollut useille peliprojekteille perustana kuten [[OpenArena]], [[OpenWolf]], [[Tremulous]], [[Smokin' Guns]], [[Urban Terror]], [[Turtle Arena]] ja [[World of Padman]].
Pelimoottoriin ei sisälly Quake 3 Arenan grafiikoita. Eikä Quake III: Arena peli ole ilmainen.


==Katso myös==
==Katso myös==
* [[Crystal Space]]
* [[Crystal Space]]
* [[Quake3]]
* [[Quake]]
* [[Quake II]]
* [[Quake III]]


==Aiheesta muualla==
==Aiheesta muualla==
* [https://github.com/ioquake/ioq3/ ioquake3 lähdekoodit GitHubissa].
* [https://github.com/ioquake/ioq3/ ioquake3 lähdekoodit GitHubissa].


{{Malline:Pelinteko}}
[[Luokka: Pelimoottorit]]
[[Luokka: Pelimoottorit]]

Versio 16. maaliskuuta 2016 kello 21.30


ioquake3
Käyttöliittymä SDL, OpenAL
Lisenssi GPLv2
Kotisivu ioquake3.org

ioquake3 on avoimen lähdekoodin 3D-pelimoottori, joka perustuu Quake III: Arena ja Quake 3 Team Arena pelien lähdekoodiin. Alkuperäisen Quake III Areena -pelimoottorin kehitti id Software. Pelimoottori julkaistiin avoimena lähdekoodina 20. elokuuta 2005. Sen jälkeen pelimoottoria on puhdistettu ja korjattu ohjelmointivirheistä yhteisön toimesta ja siihen on lisätty uusia ominaisuuksia. Tavoitteena on luoda avoimen lähdekoodin Quake 3-pelimoottori, joihin ihmiset ja kehittäjät luoda uusia pelejä, sekä portata muita projekteja.

ioquake3-pelimoottori on ollut useille peliprojekteille perustana kuten OpenArena, OpenWolf, Tremulous, Smokin' Guns, Urban Terror, Turtle Arena ja World of Padman.

Katso myös

Aiheesta muualla

v  k  m
Peliohjelmointiin liittyvät artikkelit
 Yleiset  Peliohjelmointi Linuxilla | Musiikki ja äänet | Kuvankäsittely | Mallinnus | Lokalisointi
 2D 
 Pelimoottorit  Solar2D | Defold | Fife | LÖVE
  -Karttamuokkaimet  Tiled | OGMO Editor
 3D 
 Avoimet  Banshee 3D | Castle Game Engine | DarkPlaces | Defold | Godot Engine | Grit engine | Irrlicht Engine | id Tech (Quake) | ioquake3 | jMonkeyEngine | Lightfeather 3D | The Mirror | OGRE | O3DE | Panda3D | Range Engine | Serious | UPBGE | QFusion
 Suljetut  Axis Game Factory | CryEngine | Source | Unity3D | Unreal Engine
 Keskeytyneet  Crystal Space
  kuvankäsittely tekstuurikartoitus mallinnus 
 Kuvankäsittely  Gimp
  -Pikseligrafiikka  Aseprite | Pixelator
 Mallinnus  Blender | UPBGE | Bforartists | MakeHuman | Neobarok | ngPlant | ArbaroDust3D
  -Tekstuurikartoitus  AwesomeBump | Material Maker | Ptex
  -Tekstuurien luonti  ArmorLab
  -Pintakuviomaalaus  ArmorPaint
 Maastogeneraattorit  TerraForge3D
 Ohjelmointikielet 
  -Käännettävät  C | C++
  -Tulkattavat  Java | Python | Lua
  Ohjelmointimoduulit  pygame
  -Kirjastot  Assimp | OpenGL | Vulkan | SDL